Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Surfen op zee met weinig wind

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Mr.A.N.Other
Deur-surfer
Deur-surfer

Surfen op zee met weinig wind

Bericht door Mr.A.N.Other » di mar 10, 2020 6:01 pm

Beste lezers,

Kan iemand mij vertellen of het een beetje lekker windsurfen is op zee met weinig wind? Ik zie namelijk zelden windsurfers op zee als het niet harder waait dan windkracht 5. Waarom is dat? Surft het wellicht niet lekker door de vele kleine golfjes? :confused:

Situatie is als volgt: ik sta voor de keuze om te gaan windsurfen of kiten, maar ik kom er niet uit. (Kiten : geen ervaring. Windsurfen : wel ervaring, maar lang geleden en geen ervaring op zee). Waarom gelijk de zee? Omdat ik in Scheveningen woon en er in de buurt geen fatsoenlijke plas te vinden is en ook omdat de zee mijn voorkeur heeft. Ik zie mijzelf als herintreder echter (nog) geen golven rijden, slalommen, springen en wat al niet meer :eek: . Voor nu wil ik gewoon lekkere ritjes maken met windkracht 4, zolang ik maar het water op kan :angel: , maar wat ik dus uitermate vreemd vind, is dat ik hier dus nooit windsurfers zie als het niet harder waait dan windkracht 5. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat het door al die kleine golfjes niet lekker surft en dat die kleine gofljes er weer niet zijn bij windkracht 5+ omdat het dan strak wordt geblazen muv grote golven natuurlijk. Ik ben benieuwd of dit echt zo is!?

Ik weet wel, kan het natuurlijk allemaal gewoon gaan proberen, maar het vergt een flinke investering in tijd en geld. Tweede vraag is gelijk: wat is het juiste materiaal voor op zee? Ben 1.83 en 88 kg.

Gr. Michiel

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Re: Surfen op zee met weinig wind

Bericht door RonaldvT » di mar 10, 2020 7:25 pm

Dit topic staat ook wel handige info in: viewtopic.php?f=18&t=13903450

Heb zelf vroeger wel eens op zee gevaren bij weinig wind en vond het heerlijk varen.
Na de branding heb je deining en best vlak water ipv chop wat je snel op binnenwater hebt.
Je hebt alleen wel dingen als muien, stroming e.d., en je vaart snel een eind weg dus ook wat listiger als de wind wegvalt bijvoorbeeld.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Bericht door funride » di mar 10, 2020 7:51 pm

Zee lijkt tegenwoordig het domein van de wavers en kiters te zijn geworden, maar vroeger zag je ook meer slalom setjes op zee.
Ik heb zelf vroeger met riders van vd berg team wel slalom trainingen gedaan bij Bergen aan zee. En inderdaad is de zee bij windje 4 een stuk gladder dan hobbelig binnenwater.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di mar 10, 2020 8:37 pm

Voornaamste factor is gemak. Parkeren met je auto bij zee is vaak lastig, en zeulen met je grote slalomset over een duinpad is niet fijn. Dus gaan slalommers meest naar andere plekken.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » di mar 10, 2020 9:56 pm

Ik foil met weinig wind op zee. :)
Naast al het bovenstaande betekend weinig wind op zee niet perse weinig golven. Ook met 3bft KUN je dikke bakken hebben en dan is een slalomset een hele heisa in de branding+ kan daar minder goed tegen als wavespul waarvoor het vaak genoeg waait.
Om mijn vaardagen nog meer uit te breiden foil ik ook op zee en met 92-95kg afh van jaargetijde is 5.8 dan groot zat.
Met ook een sup erbij kan ik meerdere keren per week het water op/in.

Maar terugkomend op je vraag: kiten is makkelijker op zee en leer je sneller.
Ga anders eens bij het jumpteam buurten en met eens wat lui kletsen, daar doet iedereen van alles.

Mr.A.N.Other
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mr.A.N.Other » di mar 10, 2020 11:23 pm

Als er dikke bakken op zee zijn kun je golfsurfen, ook erg vermakelijk :) Foilen is mijn uiteindelijke doel, maar om te kunnen foilen moet je denk zeer veel ervaring met windsurfen hebben, of zie ik dat verkeerd? Ik bedoel, meer balans, board reageert natuurlijk veel en veel sneller en gevoeliger. Lijkt me niet makkelijk!? Ik vind suppen al lastig ;) Maar wel geweldig om dan zo vaak te kunnen surfen.

Stefan Kostense
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Quatro KT quad 69, i99 Chameleon 85, Combat 3.3-5.0, Atlas 5.8 Xcite ride 120, Ezzy 7.5

Bericht door Stefan Kostense » wo mar 11, 2020 12:33 pm

Nadat ik, 70 kilo, net was begonnen op zee met 76 liter board, heb ik een groter board Mistral Syncro 92 gekocht. Daarmee kon ik veel vaker varen op zee en heb met windje 4-5 en relatief makkelijke golfjes in korte tijd heel veel bijgeleerd.

Inmiddels ben ik te verwend, wil ik hogere golven en vind ik 92 liter te groot, maar als beginner op zee was het een uitkomst. Een groot genoeg freewave of freemove board werkt prima op zee met windje 4-5

De staat van het water is heel erg afhankelijk van getij en wind en richting. Met hoogwater heb je veel chop, met aflandige wind weer weinig, hoge golven strijken de chop glad, en alle combinaties ertussen

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do mar 26, 2020 1:32 pm

Mr.A.N.Other schreef:
di mar 10, 2020 11:23 pm
Als er dikke bakken op zee zijn kun je golfsurfen, ook erg vermakelijk :) Foilen is mijn uiteindelijke doel, maar om te kunnen foilen moet je denk zeer veel ervaring met windsurfen hebben, of zie ik dat verkeerd? Ik bedoel, meer balans, board reageert natuurlijk veel en veel sneller en gevoeliger. Lijkt me niet makkelijk!? Ik vind suppen al lastig ;) Maar wel geweldig om dan zo vaak te kunnen surfen.
Als je makkelijk kan planeren en in je voetbanden kan stappen ben je klaar voor een foil. Echt bewust moeilijk is het niet, vooral kleine muscle memory die je moet oefenen en niet zomaar kan "leren".

Kitefoilen is naar ik begrepen heb lastiger dan windfoilen, en naar mijn ervaring met een wing geloof ik dat wel. Maar gezien je kiten sneller leert ben je misschien ongeveer even snel klaar. Geen idee eigenlijk.

Wat zee betreft, geen idee ;).

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do mar 26, 2020 4:41 pm

Zee fungeert vaak als een drempel en het is heel natuurlijk te verklaren. Als je begint met surfen dan leer je dat (bijna) nooit op zee.
Als je goed / hebt leren varen op binnenwater dan kan je natuurlijk naar zee, met je free Ride / race / slalom set, maar ervaring leert dat men dan kiest voor andere (lees makkelijkere) set om voor het eerst het zout op te gaan. De gemiddelde zoetwater piloot die met zijn setje de zee op gaat doet dit vaak 1x en dan niet meer.

waarom:
Eigen ervaringen / anderen:

Grotere afstand naar zee, icm zware / grote set vaak al moe voordat je begonnen bent ( en dan nog terug!)
Meer kwetsbaar zeil / cambers
Zand allergie ( als je altijd gras gewend bent is dit ff wennen) En dan vooral de set op het strand laten liggen en zonder af te spoelen meer( proberen) te nemen ;-)
Ander zeil halen / andere set ( zie punt 1)
Zee lijkt vlak maar als je voor het eerst vaart ( ook met windje 4) kom je elke keer los door deining, super vermoeiend en spannend
Alles kost meer energie, door branding wegvaren, schuim ontwijken, vaker op je muil, waterstarten
Je gijpt als een malle op vlak water maar op zee is het plots een heel andere spelletje, je wenst ineens iets dat rocker heet ;-)
Als op binnenwater wind toeneemt trek je wat flappie in je lappie en GO, op zee is er plots iets meer dan dat,,,, GOLVEN ;-) die kunnen een relaxte middag met ZZW windje 4 die naar W 5 gaat ineens een stuk uitdagender / onmogelijker maken.
Op zee wil je controle die je gewoon de eerste paar keer niet hebt met je binnenwater set, je gaat voor je gevoel echt veeel te hard en zal heel snel voor iets ( plank en zeil) met controle willen kiezen.

Heb zelf anderhalf seizoen een full on slalom plank gehad 125 liter x 75cm met een 7,5 latten no cam zeil. Ik kan zeggen dat ik als ervaren zeesurfer het retespannend vond om met en "laf" windje gas te geven... er is maar een koers die je kan varen en dat is RUIM! Tegemoed komende golf? RUIM er over en knieeen tot je kin laten meeveren. Voetbanden op de rails, doodeng en er is maar een manier om de set te varen, dicht trekken en constant druk geven. Kortom een uurtje met dit setje en ik was compleet gesloopt. Als ik op mn waveset stapte was ik in slomo aan het varen en aan het uitrusten.

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » do mar 26, 2020 8:57 pm

Interessant verhaal herkenbaar ook, ik vind slalom spul af en toe doodeng als er golven zijn :thumbdown: , maar dat terzijde
ik vraag mij af hoe degenen die vaker naar zee omgaan met het zand en hoe ze hun setje spoelen. Op het gazon? In bad? :P

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do mar 26, 2020 11:02 pm

Gewoon niet.
pak onder de douche maar surfspullen egnie

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do mar 26, 2020 11:43 pm

claus3 schreef:
do mar 26, 2020 8:57 pm
Interessant verhaal herkenbaar ook, ik vind slalom spul af en toe doodeng als er golven zijn :thumbdown: , maar dat terzijde
ik vraag mij af hoe degenen die vaker naar zee omgaan met het zand en hoe ze hun setje spoelen. Op het gazon? In bad? :P
ik spoel mijn board en ander spul, behalve het zeil, ter plekke af als er zand op zit. Dat is vooral omdat ik mijn bus netjes/schoon wil houden. Zeilen spoelen thuis af als ik verwacht ze de komende dagen niet te gebruiken, en dan niet om het zand maar om het zout, om de vensters helder te houden. En daarna droog de bus weer in :)

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » vr mar 27, 2020 9:47 pm

Ik heb een jerrycan in de bus om mn boards en giek af te spoelen. Zeilen nog nooit afgespoeld.

Plaats reactie