Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bij welke temperatuur kan je veilig het water op?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bij welke temperatuur kan je veilig het water op?

Bericht door Rwuijster » vr mar 13, 2020 12:08 pm

Hoi allen,
Na een jaar niet gesurfd te hebben wil ik graag het surfen weer oppakken dit jaar.
Ik heb een jaar fanatiek gesurfd en heb lessen gehad.
Overstag gaan gaat 50%50% en gijpen lukt nog niet zo goed. Voel me al aardig vertrouwd in het harnas maar nog niet aan de voetbanden toe gekomen. Ik kan niet water starten. Nu vroeg ik me af wat jullie qua temperatuur aanraden om het water op te gaan. Ik vind het niet erg om het koud hebben, maar het is natuurlijk niet mijn bedoeling om in het water te vallen, vervolgens niet goed te kunnen starten en dus onderkoeld te raken.
Dus, wat voor temperatuur raden jullie als veilig aan?
Groeten,
Rick

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Bij welke temperatuur kan je veilig het water op?

Bericht door Reindt » vr mar 13, 2020 12:39 pm

Als je vraagt of je nu kunt gaan surfen, ja!
Als je vraagt wat is de minimum temperatuur, tja zolang er geen ijs ligt 😉
Kijk dit is puur persoonlijk, de een kan meer hebben, heeft meer drive of wat dan ook, maar het meest is afhankelijk van je pak dat je hebt.
Heb je een dun pak heb je een dik pak, sluit je pak goed aan of flubbert het wat rond je lichaam, heb je een modern kwaliteits pak of vaar je nog in een long john combie en ga zo maar door.
Kleed je goed, doe er een monoshort onder, draag een cap of muts eventueel van die open palm wanten en natuurlijk goede schoentjes.
Daarnaast raad ik je aan een spot op te zoeken waar je kunt staan, dan kun je in iedergeval altijd naar de kant lopen.
Zoek ook een spot waar de wind niet aflandig is en je vanzelf in het diepe komt want je moet immers ook nog terug en zo te lezen ben je nog geen volleerd surfer dus geen risico’s.
Ook raad ik je aan in deze tijd afhankelijk van de spot niet alleen te gaan, of dan wel een spot te zoeken waar je niet alleen bent.
Wel goed dat je staat te popelen om weer te gaan, als je dan rekening houd met wat ik hierboven heb geschreven heb je een mooi lang windsurf seizoen en kun je lekker veel leren.
Je ziet niet zomaar een antwoord van bij ... graden, ja en bij... nee.
En ik zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn maar daar springen anderen dan wel weer op in denk ik 😉👊

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr mar 13, 2020 12:45 pm

Hangt erg af van je pak en hoe vaak/lang je in het water gaat liggen spartelen.
Hangt ook af van hoe groot het water is, of de wind aanlandig is en hoe veel andere surfers er zijn.
Ik neem aan dat je het nu over binnenwater hebt, dus een meer.
Persoonlijk vaar ik vanaf een luchttemperatuur van minstens 6C. Boven de 10C ervaar ik het niet eens echt als koud.
Maar ik draag dan wel een 5/6mm dik pak met capuchon, 6mm dikke laarzen en wanten met open palmen.
Bovendien val ik er bijna niet in, en als dat gebeurd ben ik er binnen 20seconden weer uit.
Daarmee kan ik prima 3x een uurtje varen, met af en toe een kopje thee op de kant.
Ik zou zeggen, ga gewoon varen op een meer met aanlandige wind, waar je niet helemaal alleen bent, en met omstandigheden die je goed aan kunt. Daarmee bedoel ik dat je niet om de haverklap in het water ligt. Watertemperatuur blijft nog zeker een maand heel laag, als je daar vaak in ligt helpt bijna niets, dan krijg je het gewoon koud. Maar je voelt het zelf aan, let gewoon op jezelf en ga iets eerder naar de kant dan normaal (vaar jezelf niet compleet leeg).
Deze winter nog steeds vrijwel elke week kunnen varen, en vele andere surfers ook.
Goed materiaal (warm pak, schoenen, wanten, cap) is essentieel.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 » vr mar 13, 2020 1:49 pm

Ik heb deze week 3x gefoiled maar ben er precies 0x ingevallen en heb goed materiaal. Het is geen weer om te gaan zwemmen, met het door jou aangegeven niveau zou ik met deze temperaturen naar Strand Horst gaan. Overal knie diep dus daar kun je dan veilig surfen. :)

(En een neopreen hesje met kap onder je pak helpt heel veel! )

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie » vr mar 13, 2020 2:22 pm

Mijn absolute minimum is als de som van lucht- en watertemperatuur 25 graden is. Daaronder heb ik wel warmere dingen te doen.
Maar het is idd voor iedereen anders. Surfen is voor mij ook veel vallen, want ik probeer graag nieuwe moves uit. Of ik doe gewoon domme dingen, dat vind ik leuk. Alleen heen en weer knallen en proberen er niet in te vallen vind ik snel saai.

Ik kan me voorstellen dat jij voorlopig ook veel in het water zult zijn. Daarom is het beste advies, dat hierboven al gegeven is, om een ondiepe surfplek te nemen. En zorg voor warm spul (thee, handdoeken, dekens, etc) aan de kant. Dan is het allemaal wel te doen.

claus3
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 » vr mar 13, 2020 3:46 pm

1. Ook bij 25 graden kun je gemakkelijk onderkoeld raken.
2. Ga nooit verder dan dat je zeker terug kan komen zwemmend of lopend en houd daarbij rekening met stroming en windrichting.
3. Zorg dat je goed gekleed bent naar de omstandigheden. Ik draag meestal 5 mm fullsuit+2mm cap+ surfoortjes (die laatste raad ik ook aan -vanwege zg surfersoor- hoewel de meesten ze niet gebruiken) handschoenen of open palm wanten draag ik niet meer.
4. zorg dat je fit bent en stop als je te moe word zeker in het begin.
5. Ga liever niet alleen check evt vooraf op deze site op de locatie of er anderen gaan.

Ik zelf vaar meestal bij Horst en daar zijn bijna altijd wel anderen. In het begin van het winterseizoen ervaar ik 15 graden als koud en aan het eind van het winterseizoen vind ik alles boven de 5 graden prima te doen ondanks het feit dat ik nog zeer regelmatig in het water beland :roll: .

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » vr mar 13, 2020 6:37 pm

Niet kunnen waterstarten lijkt me niet echt een belemmering. Ik neem aan dat je het zeil met het ophaalkoord uit het water vist. Omstandigheden moeten wel in je comfortzone passen. Ga niet met meer wind dan je je vertrouwd voelt het water op. Verder bovenstaande adviezen volgen, niet alleen het water op en ga niet zo ver of kies voor ondiep water. Of het (te) koud is moet jezelf achter komen. Bij kou en erg harde wind wijk ik ook altijd nog uit naar strand Horst vanwege de ondiepte. Dat voelt dan toch een stuk veiliger.

Heb zelf een 5/4 pak aangeschaft paar weken terug (ION ONYX AMP) en afgelopen zondag was het zelf extreem aangenaam op het water. Meestal haak ik af als mijn handen te koud en gevoelloos worden. Dat is meestal eerder een probleem dan dat het te koud is op het water. Ik gebruik van die wanten met gaten. Gesloten handschoenen zijn wel warm, maar krijg kramp als ik mijn giek vasthoudt. Ik ga vanaf 5-6 graden het water op. Daaronder ga ik lekker warm bij de haard zitten :)

Veel surfplezier!

Meneerklaag
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya 84 & Naish Freestyle 100 & Simmerstyle 3.7 t/m 6.5. Gaastra slim giek

Bericht door Meneerklaag » vr mar 13, 2020 6:37 pm

Vergeet niet dat we het voorjaar in gaan.

Ik lig ook veel in het water helaas, maar een goed pak helpt enorm. Met een hooded 6 mm pak kan je het erg lang volhouden.

Wat voor wetsuit heb je dan zelf?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za mar 21, 2020 12:11 pm

Goed pak (Manera Magma 5/4/3 voor mij) en elk weer is prima. Ik heb deze winter nog geen schoentjes aan gehad, nog niet nodig geweest. Het is echt erg zacht. Verder kan je varen zolang er geen ijs licht, of je in iedergeval bij een ijsvrij stukje water kan komen (paar jaar geleden nog met een houweel ijs liggen wegpikken om bij het open stuk water te kunnen komen met mn board). Ga alleen nooit (echt nooit) alleen als het koud is!

Een cap is naar mijn mening meer waard dan schoentjes. Ik ben totaal geen koukleum, heb eigenlijk nooit koude vingers of tenen, maar een koud hoofd is echt killing. Natuurlijk kunnen schoentjes en mogelijk handschoenen comfortabel zijn, maar persoonlijk vind ik boven de 5 graden luchttemperatuur de extra comfort niet opwegen tegen het moeten aanpassen aan schoentjes / vermindere vaargevoel en kramp in mn onderarmen en schenen die ik krijg van beide schoentjes en handschoenen. Nou ben ik in mijn omgeving op sommige pro's na de enige met deze overtuiging, de meesten dragen toch wel van nov/dec tot april schoentjes.

Ik ben gewoon nog steeds mn backloops/ foil360's/sail720 duckjibes aan het oefenen en ga geregeld het water in, droog blijven is deze zachte winter echt niet persee een must, maar wederom natuurlijk wel comfortabel. De sessies zijn iets korter dan normaal (max 3 uur in plaats van soms wel 7-8 uur in de zomer).

De komende week gaat het wel weer vriezen snachts, dus misschien dat ik dan wat voorzichtiger ga varen. Als ik wil hoef ik niet te zwemmen en mis ik eigenlijk geen enkele gijp (ben nagenoeg 100% van de tijd op de foil), dus dat is wel een plus voor uithousingsvermogen in de winter.

Een warm pak is wel echt een must. Ik heb nog nooit een warmer pak gehad dan mijn Manera Magma 5/4/3, voor mijn (en sinds eind vorig jaar 5 surfmaten die er ook mee varen) gevoel echt flink warmer dan bijvoorbeeld een top of the line Prolimit, Mystic of Jobe van dezelfde dikte (en meeste andere merken op wat uitzonderingen daargelaten, van C-Skins bijvoorbeeld hoor ik ook erg goede verhalen en op dit forum zijn veel mensen enthousiast over O'Neil, al heb ik die laatste nooit zelf geprobeerd.).

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » za mar 21, 2020 7:43 pm

Grappig hoe dit per persoon kan verschillen: ik heb in de winter zelden mijn cap op (geen pretje als je head first t water in vliegt) maar draag em alleen als sjaal over mijn nek. Schoenen daarentegen heb ik altijd aan; niks zo beroerd als geen gevoel meer in je voeten te hebben.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » za mar 21, 2020 8:09 pm

Rick (topic starter): Er is geen grens, die ligt voor iedereen anders. Gewoon een keer gaan en als je het tijdens het windsurfen koud krijgt stop je toch gewoon weer? Mijn ervaring is dat mijn handen het eerst echt koud worden en dat is niet lekker. Maar het effect op de rest van je lichaam is ook groot. Ik merk dat mijn snelheid van handelen in de kou net iets lager ligt waardoor het allemaal minder soepel gaat.
Ach, zoals gezegd, gaan en stoppen als het te koud wordt. Beter een uurtje gevaren en koud stoppen dan helemaal niet varen toch.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za mar 21, 2020 11:36 pm

eckerdt schreef:
za mar 21, 2020 7:43 pm
Grappig hoe dit per persoon kan verschillen: ik heb in de winter zelden mijn cap op (geen pretje als je head first t water in vliegt) maar draag em alleen als sjaal over mijn nek. Schoenen daarentegen heb ik altijd aan; niks zo beroerd als geen gevoel meer in je voeten te hebben.
Veel van mijn vrienden inderdaad ook, maar een ijshoofd baal ik echt van, en koude vingers en tenen heb ik niet. Zoals ik zei, schoentjes zijn comfortabel, maar voor mij weegt het niet op tegen het missende vaargevoel en vooral de missende finesse bij het in en uit de straps stappen! Ik heb alleen geen koude tenen met blote voeten als het boven een graad of 5 is, als je dat wel hebt en zeker als het gevoel erin weg is ligt het waarschijnlijk anders ;).

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » ma mar 23, 2020 1:03 pm

Bedankt voor de reacties,
Ik begrijp dat er geen letterlijke grens aan de temperatuur kan worden toegezegd.
Het advies dat is gegeven was nuttig. waarschijnlijk in april weer het water op, heb er erg veel zin in.
waarschijnlijk bestel ik voor de zekerheid nog ff een kap.
Ik weet niet precies wat voor dikte mijn wetsuit heeft. kan het niet op een lisje/in het pak vinden.
'T is een Sola a713 volgens mij, als iemand de specificaties hiervan weet zou mooi zijn.
Op basis van tast zou ik in ieder geval rond de 4 mm aangezien hij veel dikker is dan een shorty van 2,5mm.

MR Brick
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD 128 II / PD 110 II / PD 92 II / Falcon Speed/ Sailloft Ultimate 2018 7.0 / 7.8 / 8.6

Bericht door MR Brick » ma mar 23, 2020 2:45 pm

Gezien jouw ervaring, zoals je beschrijft, zou ik een plek opzoeken waar je kunt staan. Val je er een paar keer in dan voel je vanzelf of het slim is ergens te gaan varen waar je langer in het water ligt.
Bij kleding keuze vind ik het belangrijk dat je een half uur op/in het water moet kunnen zijn zonder dat je te ver afkoelt om je ledematen nog te bewegen. En zorgen dat je in dat half uur dus hulp hebt of aan de kant bent.

Plaats reactie