Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Constant oploefen bij starten

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Constant oploefen bij starten

Bericht door Rwuijster »

Afgelopen tijd na een break weer het water op geweest.
Water en beachstart oefen ik nog aan dus voorlopig heis ik nog het zeil uit het water.
Nu zit ik met het probleem dat als ik het zeil heb opgehezen ik of
A. Volledig tegen de wind in oploef, ik krijg dan op haast geen enkele manier kracht in mijn zeil en m'n board dobbert een beetje. Heb nu al verschillende dingen geprobeert, maar het lukt me niet om af te vallen wat nogal frustrerend is.
Als situatie A niet gebeurt em ik krijg m'n board wel iets downwind dan voelt het net alsof hij super door het water sleept.
Nu vaar ik open 136 L shark en hiervoor een xantos van 156 L waar ik hier eigenlijk geen last van ondervond.
Ik zou graag advies van jullie krijgen wat ik aankomende sessie kan proberen om wat beter downwind te varen en met name dingen die me net ontgaan zijn.
Bedankt

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel

Re: Constant oploefen bij starten

Bericht door Sjonie »

Dat de plank oploeft tijdens het ophalen van het zeil, daar ga je op kleine plankjes heel blij mee zijn. Maar dat terzijde.
Het meest waarschijnlijk is dat je vrijwel je gehele gewicht op je achterste voet hebt staan. Probeer meer je gewicht op beide voeten te verdelen, de mast naar de te wind bewegen et voila je valt af en je plank remt niet meer

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Beide situaties komen zeer waarschijnlijk door je gewenning op de Xantos.
Een smal lang board glijdt makkelijker en draait moeilijker.
Een korter, maar breder board komt lastiger op snelheid, maar draait makkelijker om zijn as.

Het voordeel van het bredere board is dan wel weer, dat als je eenmaal op gang bent, je veel sneller gaat, minder weerstand krijgt en daarom ook langer kan door planeren.

Oploeven gebeurd doordat je teveel druk op je achterkant van je board zet. Dit komt vaak, omdat dit veiliger voelt.
Hier heb je minder druk in je zeil. Ga je verder naar voren staan, krijg je ineens veel meer druk in je zeil en kun je er overheen getrokken worden.

Kortom, je zit in een fase van gewoon véél doen. :)

DaanvK77
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Duotone, Fanatic

Bericht door DaanvK77 »

Dat klinkt alsof je de mast niet voldoende naar voren beweegt. Als je je zeil optrekt en de giek vastpakt, moet je gelijk de mast naar voren bewegen om af te vallen of op z’n minst halve wind te blijven. Doe je dit niet dan stuurt je board met z’n neus naar de wind.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

DaanvK77 schreef:
di mei 12, 2020 12:22 am
Dat klinkt alsof je de mast niet voldoende naar voren beweegt. Als je je zeil optrekt en de giek vastpakt, moet je gelijk de mast naar voren bewegen om af te vallen of op z’n minst halve wind te blijven. Doe je dit niet dan stuurt je board met z’n neus naar de wind.
In aanvulling daarop: let op dat je je voorste hand wat naar achteren op de giek zet, pak 'm beet 20cm voor de voorste harnas-lijn. Als je die voorste hand tegen de mast laat staan (waar je hem waarschijnlijk plaatste vlak na optrekken zeil), ben je simpelweg niet in staat het zeil voldoende naar voren te bewegen omdat je armen niet lang genoeg is.
Om af te vallen zul je het drukpunt van het zeil voorbij het 'weerstandspunt' van het board in het water moeten brengen. Dus zeil naar voren brengen.
En wat Kanarie zei: dit zijn heel herkenbare beginners-issues: oefenen en/of lessen nemen

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink »

Zoals gezegd verdeling over de voeten is essentieel. Als je al erg tegen de wind in ligt kan je je voorste voet ook voor de mast zetten en je board terug draaien. Mee eens: een paar lessen en je kan weer verder. Uitvogelen kan ook maar duurt misschien iets langer

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Sjonie schreef:
di mei 12, 2020 12:14 am
Dat de plank oploeft tijdens het ophalen van het zeil, daar ga je op kleine plankjes heel blij mee zijn.
Ja idd, ik moet er niet aan denken waterstarten en dan als een gek afvallen :eek:

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sjonie »

claus3 schreef:
di mei 12, 2020 10:42 am
Ja idd, ik moet er niet aan denken waterstarten en dan als een gek afvallen :eek:
Dat kan inderdaad leuke effecten geven :devil:

Hoewel dat niet helemaal was wat ik bedoelde. De ophaal techniek voor op een kleine/smalle plank is om juist je boeg in de wind leggen. Hierdoor helpt de wind (als bij een waterstart) om je zeil te liften. Als je dan je zeil lichtjes "backwindt", dan wordt het zo in je handen geblazen zonder gewiebel en geklungel. Overigens haal ik zo op grote planken ook mijn zeil op. Het is niet conform VDWS/RYA, maar een veel efficientere techniek dan zij propageren.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Da's geen zeil ophalen, dat is meer een soort free-style-move!

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sjonie »

Ron Gijzen schreef:
di mei 12, 2020 3:03 pm
Da's geen zeil ophalen, dat is meer een soort free-style-move!
Niets mis met freestyle :P
Het is wel een skill op zich en een erg nuttige ook. Maar ja, wie gaat er nou bij weinig wind met 78 liter oefenen op zijn zeil ophalen? Je kunt beter een foil kopen of zoiets. Maar we gaan off topic :whip:

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

Niets mis met freestyle, akkoord.
Die backwind zeilophaal gebruik ik soms ook wel eens maar is geen goed advies voor iemand die nog beach & waterstart aan het leren is.

Alle goede adviezen werden reeds voorheen gegeven door o.a. Ron, Daan en Kanarie.

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Sjonie »

WsurfMarc schreef:
wo mei 13, 2020 5:22 pm
Die backwind zeilophaal gebruik ik soms ook wel eens maar is geen goed advies voor iemand die nog beach & waterstart aan het leren is.

Alle goede adviezen werden reeds voorheen gegeven door o.a. Ron, Daan en Kanarie.
En door mij, als eerste zelfs.
Wel goed lezen!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

WsurfMarc schreef:

Nou, je zeil met de mast naar de wind toe uit het water trekken is, los van welke kant je board op wijst, heel goed advies! Dit leren wij bij de (VDWS / CWO gelicenceerde) surflessen alle beginners. Is een stuk minder zwaar! Of je hem dan echt helemaal backwind dat wil ik niet zeggen, maar een beetje de wind eronder doet echt wonderen.

Verder sta je (de topic starter) waarschijnlijk inderdaad e ver achterop. Je Xantos was langer en smaller en draaide daardoor waarschijnlijk wat minder snel.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Sjonie schreef:
wo mei 13, 2020 5:40 pm
WsurfMarc schreef:

En door mij, als eerste zelfs.
Wel goed lezen!
:whip: :whip: :whip: :whip:

Plaats reactie