Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Board vliegt/ board vlakker krijgen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Board vliegt/ board vlakker krijgen

Bericht door Edwin-D »

Gisteren (11 mei) weer heerlijk gesurfd op het Veluwemeer, wind was gigantisch vlagering zo'n 19-28 knopen (misschien af en toe nog wel wat harder). Ik weeg 91kg heb gevaren op een Rocket Wide 108l (73cm), met een Unifber 36cm freeride vin en Ezzy Zeta 5.0. Met name in de hardste vlagen was dit op het randje van verantwoord.

Probleem is dat ik met name bij hoge snelheden (50+ km/h) moeite heb om het board vlak te houden. Zeker als er wat golfjes beginnen te komen heb ik de boel niet meer goed onder controle, heb max. 61km/h gehaald, maar voelde me daar niet meer echt comfortabel bij door gebrek aan controle.

Heb gespeeld om meer mastfoot pressure/ druk voorop het board te krijgen (giek hoger, langere trapezelijnen, mastvoet verder naar voren), maar het blijft allemaal erg springerig. Vaar normaal gesproken met heup trapeze, maar heb de zit nog in de schuur liggen :think:

Tips voor een vlakkere/ stabielere ride zijn welkom.

P.S. Heb het forum doorzocht, maar kon hierover geen draadje vinden.
Laatst gewijzigd door Edwin-D op di mei 12, 2020 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Re: Board vliegt/ board vlakker krijgen

Bericht door oossie71 »

giek lager ipv hoger!

Giek lager geeft meer controle bij overpowered, is meer druk op de mastvoet

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Ja giek lager, ik neem aan dat je mastvoet al voorin staat.
Je vin vin kan ook korter. 31cm moet zeker kunnen. Persoonlijk heb ik liefste een rechte vin.

Klinkt ook een beetje of het de prijs is die je moet betalen voor vroeg planeren :think: Wide 78 cm geloof ik? Dat is wel heel fors. Het is altijd compromis.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

om eens een vergelijking te trekken.

afgelopen zondag, ik met mijn 59br Filkka 88ltr Slalom, 30cm MUF Carbon vin daarop een zeil van P7 ACone maat 7.1, liep fantastisch maar was bijzonder werken, meer vechten en eigenlijk alleen maar overleven, met een top van 58 in de chop.
Onder dezelfde omstandigheden kon ik een nieuwe AVboards Modena proberen 62cm breed met 32cm Sonntag Slpro, mijn eigen zeil erop gevaren. Dat liep zo ontzettend mooi gecontroleerd los (ondanks dat de voetbanden niet lekker stonden en niet gespeeld met de mastpositie) op de eerste rak vaarde ik gelijk even snel zonder moeite en met 40% minder inspanning/spanning....

Resume: De ene board is qua shape de andere niet, de een loopt mooier en makkelijk overpowered dan de andere. Is die ene board dan slecht? Nee zeker niet, zeker als je bekijkt waar het board voor gemaakt is. De flikka is voor hardcore chop gemaakt ala Makkum en vereist een hele andere shape dan bv de AV Modena 62 die op de vlake korte chop van het veluwemeer meer dan goed deed als slalomboard.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

Je board gaat omhoog door te weinig mastdruk naar beneden op de base.
Gebeurt typisch als je je niet comfortabel voelt, bv door toenemende chop of een vlaag. Mogelijk ga je dan in de verdediging, je opent het zeil iets. Dit vermindert de mastdruk, je board gaat omhoog en dat betekent vliegen.
Remedies: gewicht naar voren, zeil dicht houden, giek lager, mastvoet naar voren, minder neerhaler, kleinere vin.
Deze gebruikers waarderen Spike_B voor dit bericht:
tristan55555

Pietertjeeh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Pietertjeeh »

De dingen die je noemt helpen meestal wel, echter resulteert een hogere giek meestal juist in een losser board en dus minder controle. Bovendien moet je rekening houden met dat wanneer je de hoogte van je giek verandert de spanning van je uithaler ook is veranderd.
De lengte van je giek wordt meestal vanuit het midden van de opening gemeten. Wanneer je een andere positie gebruikt moet je dus zelf kijken wat de beste lengte voor je giek is.
Wanneer je je giek omhoog plaats wordt je giek "korter" en heb je meer lengte nodig voor dezelfde outhaul. Je giek omlaag en de lengte wordt "langer" wat resulteert in een vlakker zeil.
Het effect van de positie van je giek heeft ook te maken met de gewichtsverdeling op je setje.
Zet je je giek hoger dan komt je gewicht meer op je zeil en minder om je board. (minder controle, losser board).
Zet je je giek lager dan komt je gewicht juist meer op je board en minder op je zeil. (meer controle, plakkeriger baord).

Je zou dit nog kunnen proberen:
-minder downhaul, zodat je zeil wat meer neerwaardse druk genereert. Te veel downhaul kan je zeil/drukpunt onstabiel maken.
-meer outhaul, dus een vlakker zeil, echter niet te vlak anders verlies je stabiliteit. ( of giek omlaag )
-kleinere/ andere vin
-voetbanden verder uit elkaar (bredere stance geeft meer controle)
-houding, probeer wat meer te gaan zitten, heupen naar beneden, zodat je lager bent en stabieler.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Deze gebruikers waarderen Pietertjeeh voor dit bericht (totaal 2):
oossie71tristan55555

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

...of je neemt gewoon een kleiner zeil.

racefoil
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Bolt 105 - 125 & Point-7 & Finish, Mistral & Ezzy

Bericht door racefoil »

Bovenstaande tips lijken mij voldoende om te proberen voor Edwin-D. Ik heb hierdoor eigenlijk een andere vraag gekregen die wel met het topic te maken heeft: Maakt het qua controle nog uit of je een zit-of heuptrapeze vaart?
Ik heb namelijk het idee dat je met een zittrapeze, zeker met overpowerd varen, eenvoudiger druk kunt geven (en kunt verminderen) op je mastvoet. Dit geeft je dan wellicht net weer wat meer controle.
@Edwin-D: vaar jij met een heuptrapeze? Zo ja, probeer een keer een heuptrapeze...

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Global 90 + 110 & Naish Force 3.7-4.2-4.7-5.3-6.2
Contacteer:

Bericht door Naishman »

@Edwin-D: vaar jij met een heuptrapeze? Zo ja, probeer een keer een heuptrapeze...
:+

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

36 vin met een 5.0... 😱Ik voer vroeger een 120 liter board 75 breed met 7.5 m2 met een 36 vin

Tips:
Kleinere vin
Smallere plank
Iets meer gelocked zeil gebruiken
Board nog meer van je af kantelen

Pietertjeeh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Pietertjeeh »

racefoil schreef: di mei 12, 2020 8:58 pm Bovenstaande tips lijken mij voldoende om te proberen voor Edwin-D. Ik heb hierdoor eigenlijk een andere vraag gekregen die wel met het topic te maken heeft: Maakt het qua controle nog uit of je een zit-of heuptrapeze vaart?
Ik heb namelijk het idee dat je met een zittrapeze, zeker met overpowerd varen, eenvoudiger druk kunt geven (en kunt verminderen) op je mastvoet. Dit geeft je dan wellicht net weer wat meer controle.
Zeker maakt het qua controle uit wat voor trapeze je gebruikt. Een zittrapeze genereert meer power/(laat je board losser lopen) dan een heuptrapeze. Bovendien zijn je benen niet helemaal vrij om te bewegen wat het lastig maakt om de chop te absorberen. Daarnaast duurt het iets langer om in te haken en daarna je gewicht in je trapeze te zetten. Heuptrapezes geven over het algemeen wat meer steun in de rug, zijn sneller aan te doen, makkelijker in te haken en je benen hebben bewegingsvrijheid om chop te absorberen.

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 »

Vin van ong. 27 -30 cm gebruiken en je board is ook wel wat groot en breed

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D »

Allemaal bedankt voor de tips, het blijft natuurlijk altijd een beetje schipperen qua materiaal zeker 22+ knopen zien we niet vaak in het binnenland, dus daar is de uitrusting ook niet helemaal op afgestemd. Denk dat ik de 5.0 een handjevol keer per jaar zelf gebruik.

De kleinere vin staat iig op mijn lijstje probeer iets rond de 30-32cm te vinden.

Vwb de trapeze, mijn ervaring is ook dat een heuptrapeze wat meer vrijheid geeft en je wat dat betreft meer de mogelijkheid geeft om de chop te absorberen, maar zal de zit trapeze volgende keer bij harde wind weer een keer in de auto gooien. Kan ik mijn giek ook wat lager zetten zonder aan de trapezelijnen te hoeven rotzooien :D .

Vwb de giek hoogte dacht ik dat een hogere giek resulteerd in meer verticale trapezelijnen en daarmee meer MFP, maar dat had ik dus ff verkeerd onthouden. Had ik het filmpje toch even beter in gedachten moeten houden https://youtu.be/ejBAe_p7LHk?t=139
Laatst gewijzigd door Edwin-D op wo mei 13, 2020 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D »

Nelis schreef: di mei 12, 2020 9:27 pm 36 vin met een 5.0... 😱Ik voer vroeger een 120 liter board 75 breed met 7.5 m2 met een 36 vin

Tips:
Kleinere vin
Smallere plank
Iets meer gelocked zeil gebruiken
Board nog meer van je af kantelen
THX

Wat bedoel je precies met een gelocked zeil? (Zeil dicht houden?)

Board van je af kantelen? Zou verwachten dat ik de rail juist in het water moet proberen te drukken.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Die zeta is volgens mij een wavezeil dat zich minder makkelijk laat vastzetten en meer corrigeren nodig heeft. Een camberzeil of iets met meer latten "locked" beter en is koersvaster.
Houding zwaar overdreven maar wel hoe je de lijzijde blijft belasten ook / juist als je hard gaat
Screenshot_20200513-153541_Chrome.jpg

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D »

Nelis schreef: wo mei 13, 2020 3:37 pm Die zeta is volgens mij een wavezeil dat zich minder makkelijk laat vastzetten en meer corrigeren nodig heeft. Een camberzeil of iets met meer latten "locked" beter en is koersvaster.
Valt mee, Zeta is een 5 latten crossover zeil, onder de 5.5 meter is weinig freeride/ freerace te vinden (op CC masten). Alleen loftsails heeft daar best een ruime keuze met 6 latten of meer en evt. wat cambers.
https://www.windsurf.co.uk/test/ezzy-sa ... st-review/

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 GSR9.4 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Nog een mogelijk die nog niet genoemd is, de voetbanden een gaatje naar voren monteren.
Met minder wind het juist lekker als het board lekker vrij is, maar in high wind gaan er andere zaken spelen en is controle je limiet voor je snelheid. In zo'n geval is dit ook een goede optie. Lastige is wel, dat je niet voor iedere surfdag je voetbanden opnieuw plaatst. Dat vinden de pluggetjes vaak minder fijn.
Deze gebruikers waarderen Kanarie voor dit bericht:
oossie71

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 ACZ en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Ik ben in bezit van de Tabou+ 123 en vaar nu met Bow’s en voordien ACX.
Deze zeilen laten het board over het water vliegen, maar de neus van het board blijft mooi laag.
Wat ik wil zeggen is dat het Ezzy Zeil wat je bezit niet geschikt is voor je board.
De Zeta is echt een wave zeil en mist deze neerwaartse druk!
Probeer eens een klein Freemove zeil uit en voel het verschil.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk »

Ik denk ook dat het met name aan de combinatie van een bumb en jump zeil ligt met een freerace board. Wellicht kan je het je mastvoet en vin wel gedeeltelijk oplossen. Wel zal de kracht van een 5m wavezeil niet gelijk zijn aan een 5m freeride / freerace zeil. Die kan je in gelijke omstandigheden wat groter pakken. Dus wellicht kan je ergens een leuke 5,5 of 5,7 op de kop tikken op mp en eens testen of het werkt.

Wybe Kerkhof
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP N Niel Pride

Bericht door Wybe Kerkhof »

Ook kleinere vin zal waarschijnlijk helpen

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Die 36-er vin is prima op zich Voor het board.
Mast voet naar voren 1-2cm is een wereld van verschil giek naar beneden Ook weer per 1cm, maakt een wereld van verschil.

Als de vin genoeg druk genereert kun je het board van je af kantelen, echter je vaart een freeride met 61kmh dat is een al respect waardige snelheid.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Nelis schreef: wo mei 13, 2020 3:37 pm Die zeta is volgens mij een wavezeil dat zich minder makkelijk laat vastzetten en meer corrigeren nodig heeft. Een camberzeil of iets met meer latten "locked" beter en is koersvaster.
Houding zwaar overdreven maar wel hoe je de lijzijde blijft belasten ook / juist als je hard gaat

Screenshot_20200513-153541_Chrome.jpg
Heel mooi, wel typisch RSX / upwind, voor slalom / downwind vaar je vaak je lijntjes verder naar voren en je bovenlichaam.meer parallel aan het board, dan kan je zeil open zonder dat je zelf wordt opgetilt. Zag al heel veel voorbij komen hierzo, maar dat is een van de major tips van de echt snelle jongens die ik nog niet had gezien ;). Je trapeze lijnen dicht bij elkaar, en zo dat als je voorste hand helemaal tegen de lijntjes aan zit en je achterste schouderbreedte erachter je in de windgaten comfortabel staat. Dan kan in de vlaag je achterste hand naar achteren om harder te trekken en kan je zeil open zonder dat je wordt opgetild / hou je altijd druk voorop.

Ik vind 61 met een freeride plank en een wavezeil overigens best hard. De meesten halen dat hier zeker niet (op de befaamde Westeinder chop).

Werner
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Misschien nog een keer uitbreiden met een 6.4 of 8.6 rs racing

Bericht door Werner »

Je zou ook voor een paar tientjes een ouder freewave boardje kunnen kopen voor deze soort wind.... vaar zelf met veel wind met een ahd type3 267 lang met een oude 27cm slalom-wave vin van mistral. Hierop mijn np wizard 5.1 of 4.5 uit 2014 en gaat als een raket.
Weeg zelf 85 kilo en kan die 5.1 nog houden met 30/35 knopen.

Plaats reactie