Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Minimale grootte zeil

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
pieranja
Deur-surfer
Deur-surfer

Minimale grootte zeil

Bericht door pieranja »

Ik ben sinds 1.5 jaar fanatiek aan het surfen en huur via onze club een surfset. Deze bestaat uit een Fanatic Viper van 200 liter, en een 6.6 E-type van North Sails. De Fantic Viper werd mij een beetje te log en daarom heb ik mijn eigen board recentelijk aangeschaft: een Tabou Rocket Wide van 118 liter. Het wordt allemaal pas "leuk" voor mij tussen de 13-16 knopen. Met de Fanatic Viper raak ik dan wel aan het planeren en met het zeil valt goed te dealen. Als ik met deze windsterkte op mijn nieuwe board vaar, dan is het voorlopig wel een ander verhaal. De Tabou is natuurlijk veel sneller, maar reageert op zo'n beetje alles wat ik doen met mijn voeten en gewichtsverplaatsing. Ik lig lekker veel in het water en moet duidelijk weer even door de leercurve heen. Ik heb nu het idee dat het zeil me een beetje in de weg zit. Misschien net wat te groot gezien mijn ervaring om mijn board goed te doorgronden.

Mijn vraag is nu: als ik wat relaxter wil gaan rommelen en toch wil planeren in het bereik van 12/13-16/17 knopen, wat zou dan de minimale zeilgrootte moeten zijn? Ik ben zelf 75 kg.

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

Re: Minimale grootte zeil

Bericht door Lehcim »

Waar surf je normaal gesproken? En wat is de meest voorkomende windsterkte? En kan je er staan?

Met de 6.6 schat ik dat je al wel zo'n 15 kts nodig hebt om lekker te kunnen planeren. Het gebrek aan board gevoel komt vanzelf als je maar vaak op het water staat. Je zou hiervoor wel een klein zeil erbij kunnen nemen, maar verwacht dan niet ook te kunnen planeren. Persoonlijk zal ik gewoon even doorzetten met je huidige zeil en dan later te kijken wat je het meest mist in je quiver.

Mocht je kleiner gaan, wat is dan de minimale maat die je nog kan gebruiken op je Rocket Wide bij de betere winddagen?

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad ls 84l, Ezzy wave 5.2, 4.7, 4.2, 3.7

Bericht door tomvanelsen »

Voor zover ik voor mezelf(82kg) kan spreken is 6.6m vanaf 15 knopen net genoeg om te planeren, kleiner zou ik niet gaan. Is het mogelijk dat je via je surfclub een plank huurt die tussen de Viper en de rocket in zit qua volume? De stap van 200l naar 118l is behoorlijk groot en levert zoals je merkt behoorlijk wat frustratie op. Een tussenstap in de vorm van een board van ong. 140-150l zou de overstap toch een stuk plezieriger kunnen maken.

Kleine boards zijn nou eenmaal lastig aangezien ze veel nauwkeuriger luisteren naar waar jij je gewicht zet. Ik ken de spot niet waar je surft, maar wat kan helpen is in max. heupdiep water met een kleiner zeiltje(5.0m oid) ronddobberen(dus niet planeren) om zo gevoel voor je board te krijgen. Mocht het water dieper zijn, zorg dan dat je in ieder geval al het hijsen onder de knie hebt aangezien in lichte wind met een klein zeiltje waterstarten zo goed als onmogelijk is(beachstart/strandstart kan vaak nog wel net). Het is niet heel relaxed varen, aangezien je nu zelf het meeste werk doet ipv je zeil, maar het helpt wel bij boardgevoel opbouwen.
Een andere optie is om op de Viper met max. een 5.0 trucjes te gaan oefenen zodat je vaardigheden, zoals zeil controle en balans, beter worden. Dit is de meer relaxtere optie aangezien het grote volume van de Viper het een stuk makkelijker maakt

Bert - Middelburg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Blast 100 + 115 Goya Bolt 125, North E-type, Ga-Sails Savage/Phantom

Bericht door Bert - Middelburg »

Ik heb veel op een Rocket Wide 118 ltr. gevaren. Met mijn gewicht van 72 km en op mij surfspot (Veerse Meer) heb ik er veel plezier aan gehad. Het is geen moeilijk board om te varen. Als je het board wat beter leert kennen, zal je merken dat het board het beste vaart met wat grotere zeilen. Ikzelf had het meeste plezier met 7.2 m2 en 7.8 m2. Als het harder waaide en ik mijn 6.6 moest opzetten, pakte ik een kleiner board. De breedte (78cm) van de RW Wide zit dan toch snel in de weg.

Mijn advies is dan ook om het board goed te leren kennen met je 6.6 m2. Later pak je vast een groter zeil, dan gaat het nog harder.

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Een board tussen de viper en rocket wide 118 zou de leercurve wel versnellen. Een kleiner zeil erbij kan miss sowieso geen kwaad omdat je wss ook met meer wind wilt gaan surfen. Surfen in ondiep water (Veluwe meer, Herkingen) zou ook helpen als je de strandstart al onder de knie hebt. Vaar je al trapeze en voetbanden op de viper? Anders misschien nog even bij de Viper blijven.

Maar je kan ook gewoon je tanden op elkaar zetten en doorzetten :whip:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

@pieranja : waar gaat het precies mis? Bij gijpen of overstag? En wat gaat wel goed? Zeil ophijsen lukt wel? Als je in planee wil komen met dit board, zul je eerst wat ruime wind moeten varen. Die Viper gaat op halve wind wat makkelijker in planee. Het is ook even wennen zonder zwaard natuurlijk.

pieranja
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pieranja »

Ik vaar hoofdzakelijk op de Westeinderplassen, waar normaal gesproken de wind W/NW is. Even kort samengevat lijkt het erop dat ik eigenlijk niet veel kleiner kan gaan en dus even door de zure appel heen moet bijten. Er is wel een Fanatic Gecko van 135 liter overigens. Tegelijk ben ik ook niet te beroerd om gewoon te leren door te ploeteren. Misschien is de leercurve dan het meest stijl.

De vraag van Eckerdt is overigens zeer terecht: wat nog niet zo lekker gaat is eigenlijk overstag gaan. Gijpen doe ik maar mondjesmaat, vooral omdat ik dan nog meer hoogte verlies dan ik nu al doe. Als ik nu tijdens overstag om de mast heenloop, en weer op gang probeer te komen, dan i) zinkt mijn bord als ik gedraaid ben, vooral vooraan. Bovendien probeer ik daarna z.s.m. van de wind te komen door de mast wat naar voren te bewegen. Het lijkt alsof het board hier niet op reageert en bovendien teveel voor de wind blijft wijzen met de neus. Ik sta ook niet lekker klaar heb ik het gevoel en weet niet of ik beter mijn voet achter of voor de mast moet plaatsen, of vlak erbij. Gevolg: zeiltje los laten, weer optrekken, kostbare energie kwijt ....

In ging wel een keertje in planee en dan krijg je wat meer feed-back over de sweetspot van het geheel. Man, wat gaat dat ding dan snel zeg, ik dacht dat ik richting de hemel zou gaan.

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D »

pieranja schreef: do mei 14, 2020 12:18 pm Ik ben sinds 1.5 jaar fanatiek aan het surfen en huur via onze club een surfset. Deze bestaat uit een Fanatic Viper van 200 liter, en een 6.6 E-type van North Sails. De Fantic Viper werd mij een beetje te log en daarom heb ik mijn eigen board recentelijk aangeschaft: een Tabou Rocket Wide van 118 liter. Het wordt allemaal pas "leuk" voor mij tussen de 13-16 knopen. Met de Fanatic Viper raak ik dan wel aan het planeren en met het zeil valt goed te dealen. Als ik met deze windsterkte op mijn nieuwe board vaar, dan is het voorlopig wel een ander verhaal. De Tabou is natuurlijk veel sneller, maar reageert op zo'n beetje alles wat ik doen met mijn voeten en gewichtsverplaatsing. Ik lig lekker veel in het water en moet duidelijk weer even door de leercurve heen. Ik heb nu het idee dat het zeil me een beetje in de weg zit. Misschien net wat te groot gezien mijn ervaring om mijn board goed te doorgronden.

Mijn vraag is nu: als ik wat relaxter wil gaan rommelen en toch wil planeren in het bereik van 12/13-16/17 knopen, wat zou dan de minimale zeilgrootte moeten zijn? Ik ben zelf 75 kg.
Kijkend naar de gewicht en board is 6.6 net wat aan de krappe kant maar met wat pompen wel haalbaar, denk dat je met een 7.2~7.5 heel makkelijk moet kunnen planeren vanaf 13kts, ik zou nog even proberen met een 6.6. of een groter zeil lenen om te kijken of dit werkt. Een groter zeil is ook weer wat lomper qua handling.

Chiel75
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 124, 101, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 »

ik zie een en ander van herkenning bij mezelf. Ik (70 kg) ben begonnen met een 6.7 m2 zeil, op een Go 131. Met dat volume is het wat prettiger, maar de rocket is weer wat breder.
Zelf kwam ik toch met dat zeil goed in planee, maar dan moet je echt wel ruime koers kiezen. Dat gaat ten koste van hoogtelopen, waardoor je liever overstag gaat in plaats van gijpen..... etc.
Ik ben vooral met die 6.7 flink gaan oefenen, en dan kom je steeds eerder in planee, en gaat het hoogte lopen ook beter. Daarna komt het gijpen wel.
Voor wat betreft overstag gaan en het wegzinken van de voorkant. Je kunt er op gaan letten waar je - bij het om de mast lopen - je voeten plaatst. Wat ik doe, is om de mast lopen, maar mijn voeten aan de achterkant van de mast houden (de mast deels dus tussen de benen). Dan voorkom je dat de voorkant van het board wegzakt.

Helaas... ja dus vooral veel oefenen. Tzt een wat groter zeil erbij (mijn grote is nu een 7.8, en dat is meer dan voldoende voor mij, ook bij 11/12 knopen). Qua volume van je board weet ik het niet, dat is lastig. Ofwel tanden op elkaar en doorzetten, of nog even een periode een iets groter plankje.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

De 7.0 in de box4more met de gecko zou je best goed vooruit moeten helpen qua windbereik en de overstap van de viper naar de RW. Ik vaar heel vaak op de westeinder, foil, geel board. Geen idee wie jij bent ;). Ik heb zelf trouwens in het begin met soortgelijk gewicht de overstap gemaakt van lesplank naar een firemove van 110L, soortgelijke plank dus maar een maatje kleiner, ging opzich prima. Overstag was in het begin oefenen, maar gewoon elke dag dat je vrij bent, met elke wind proberen en dan ben je er binnen de kortste keren. Windsurfen leren is echt een eitje als je niet te kieskeurig bent met de condities, niet bang bent om te vallen, en de tijd neemt om echt lange dagen a 4-6uur te maken. Doe je steady 8-12 uur per week op het water dan ben je binnen een jaar echt steady aan het planeren en beginnend met de gijp.

pieranja
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pieranja »

Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk zeggen jullie dat ik wat groter moet gaan qua zeil! Ik denk dat ik dan ga rommelen met de 6.6 om de balans goed te krijgen, en dan het planeren maar even als bonus te beschouwen. Is de balans eenmaal toppie, dan een groter zeil om snel te planeren en zo ook weinig hoogte verliezen.

@WhiteofHeart 8 uur met de 7.0 uit de box4more wordt mij door de overige kandidaten niet in dank afgenomen 😏 Ik ga goed opletten op een gele foil en probeer me dan wel ff voor te stellen als Henk-Jan

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

pieranja schreef: do mei 14, 2020 7:52 pm Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk zeggen jullie dat ik wat groter moet gaan qua zeil! Ik denk dat ik dan ga rommelen met de 6.6 om de balans goed te krijgen, en dan het planeren maar even als bonus te beschouwen. Is de balans eenmaal toppie, dan een groter zeil om snel te planeren en zo ook weinig hoogte verliezen.

@WhiteofHeart 8 uur met de 7.0 uit de box4more wordt mij door de overige kandidaten niet in dank afgenomen 😏 Ik ga goed opletten op een gele foil en probeer me dan wel ff voor te stellen als Henk-Jan
Rommelen met je 6.6 totdat je in ieder geval zonder zinken overstag etc kan klinkt als een prima plan!

kan me voorstellen dat je scheef wordt aangekeken als je op een mooie dag de hele dag die 7 pakt... Daarnaast ook nog dingen als werk natuurlijk die soms roet in het eten gooien ;).

Ik raad je trouwens aan om lid te worden van de WSCA facebookgroep, ook zijn er diverse whatsappgroepen van verschillende niveaus met mensen die samen varen, altijd leuk om aan te haken en enthousiasme te delen!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

De zeilmaat wordt vooral door het rechte stuk bepaald. Als jij lekker de vaart erin hebt met 6.6 is dat zeil prima. Overstag op 118 liter kan wel, maar da's niet per se voor beginners. Op de rocket ga je makkelijker gijpen dan overstag. En als je gijpen eng vind zou ik een stapje terug doen naar de Viper. Ik ben, dik 30 jaar naar na mijn eerste kleine plank, zover dat een overstag redelijk betrouwbaar lukt op een 120 liter board en zelfs nog wat kleiner. Overstag is een kunst als de plank niet onder alle omstandigheden boven wil blijven.

pieranja
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pieranja »

Huug, ik heb nu een drietal sessies erop zitten met het nieuwe board, en ik zou niet meer terug willen naar de Viper eigenlijk. Ook al is de stabiliteit van die Viper erg lekker, de pay-off is in termen van snelheid maken is het niet waard vind ik. Overstag gaan moet simpelweg gewoon sneller en ik zal mijzelf de techniek van de "fast tack" moeten aanleren.

Het leuke van zo'n sneller/lichter board is eigenlijk ook het volgende: op youtube is er van alles te kijken, leren en te vinden over surfen. Alhoewel tips ter plekke van ervaren mensen goud waard zijn, kan het best helpen om goed te kijken naar een leuk filmpje, er wat over op te schrijven en dan op het water toe te passen. Ik noem eens wat: "hips in, produce power | hips out, control". Op de Tabou merk je direct wat dit betekent. Ik vind de terugkoppeling naar de theorie veel beter aansluiten! Klinkt misschien een beetje debiel, maar ook dat is eigenlijk erg leuk!

Plaats reactie