Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Plank met wiervin wil steeds ruimer in vlagen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), Falcon 114 (2016), S-Type 104 (2007), iSonic 87 (2012)

Plank met wiervin wil steeds ruimer in vlagen

Bericht door lively »

Iemand die dit herkent. ...? Als ik een harde vlaag krijg, dan wil mijn plank afvallen en eenmaal op ruime koers krijg ik hem er niet uit. Dat is nogal scary als het ruime rak te gortig is door bijv. golfslag. Eenmaal ruim varen kan ik mijn snelheid niet kwijtraken door op te loeven. Dat wil de plank dan niet. Extreme druk op achterste voet, zeil naar achteren, hakken in drukken het werkt marginaal. Moest zelfs twee keer mijn onderlijk bij de achterkant in het water drukken om toch maar af te remmen. Met 50+ laat ik niet graag alles los.... Had een Jp slalom 62, ka race 5.5 en lessacher le wo duo cut 28 cm. Touwtjes verzetten, mastvoet verzetten, giek hoger lager hielp allemaal niet. Had er redelijke loose leech in en zeil stond vrij strak. Wind was pittig. Let op.... dit effect heb ik alleen in harde vlagen, dus als ik bijna overtuigd ben.
Later freeride zeiltje opgezet en daarmee was het effect wel minder maar nog steeds aanwezig. Meldde dat in app groep van locals hier en waarachtig daar was nog iemand die precies hetzelfde effect herkende. Enige wat ik kan verzinnen is om in die omstandigheden een rake 30 vin te plaatsen of een tribal weedspeed. Maar voordat ik mijn portemonnee trek toch even vragen of iemand dat herkent

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Re: Plank met wiervin wil steeds ruimer in vlagen

Bericht door claus3 »

Ik herken dat probleem ten dele. Ik vaar met tribal weed 35 en 31 op slalom 114 xfire en merk dat het board minder makkelijk draait met wiervin het kost gewoon allemaal meer moeite dan met een rechte en carbon vin. Desondanks kan ik nog wel fatsoenlijk down en upwind en ik vind die tribal wiervinnen best ok.
Dat het bij jou extremer is heeft misschien het gevolg de combinatie van vin en board die niet lekker is.

lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), Falcon 114 (2016), S-Type 104 (2007), iSonic 87 (2012)

Re: Plank met wiervin wil steeds ruimer in vlagen

Bericht door lively »

Vandaag verder naar de oorzaak gezocht. Zelfde vin en plank als gisteren maar nu met groter zeil 7.2 en wonder boven wonder het afvallen probleem van gisteren is marginaal. Vermoedelijk is de 28 lessacher te groot voor een 5.5

Plaats reactie