Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

PWA Kroatie met NED 223

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet Warp 100, Patrik slalom 90, 115, 130, S2Maui Venom

PWA Kroatie met NED 223

Bericht door BennoH »

PWA Kroatie in Bol op het eiland Brac. Dit event stond niet op onze planning voor 2020. Wel op de planning stonden de PWA in Frankrijk, de Panamerican cup in Aruba, Defi wind Frankrijk, WK slalom jeugd in Italie en het EK slalom jeugd in Turkije. Corona gooide roet in het eten en alleen het EK jeugd is nog niet gecanceld, maar dat kan natuurlijk nog komen.
Kroatie had code geel, dus dat leek nog oke. Rijden is een beetje ver, zo’n 1850km en met de kar erachter zeker 2 vole dagen rijden, dus vliegen vanaf Rotterdam naar Split was de beste optie, ook wel prettig met de boardbags. De transfer vanaf Split naar de ferry werd geregeld en van ferry naar de spot ook. Helaas bleek dit event de afgelopen jaren niet erg windzeker en als je naar windguru kijkt, dan lijkt het daar nooit te waaien. Gaan we wel of niet? Lastige keuze. Er is wel de mogelijkheid om ook mee te doen met foil. Foilen in de PWA stond al helemaal niet op de planning voor dit jaar, maar het maakt de kans op actie wel groter natuurlijk, dus toch maar wel en meteen een vlucht en een appartement geboekt. Welke spullen mee? Met de voorspelde wind is niks groot genoeg. Wordt het weer een week strandhangen zoals vorig jaar in La Tranche? Ik hoop het niet.
Het worden 3 slalom boards, 4 zeilen, 4 masten, 3 gieken, verlengers, vinnen, enz. Uiteindelijk zitten de 3 bags tot een max van 32kg p/st gevuld.
Zondagmorgen om 3.30h gaat de wekker en om 4.15h rijden we richting Rotterdam. Het inchecken van de bags gaat zonder problemen. Zo fijn dat ze niet wegen in Rotterdam;) De vlucht duurt 1uur 45min. Op de rij voor en achter ons zit niemand, het vliegtuig zit voor maximaal 1/3 vol. Ook in de vertrekhal houden de mensen redelijk afstand, al heb je natuurlijk altijd van die gasten die constant tegen je rugzak aan staan te duwen in de rij. Het zullen wel dezelfde zijn die in de file nog bumperkleven, zal wel door het bord voor hun kop komen.
Op Split komt de bagage vrij snel en na 5 min wachten komen de mannen van de transfer aanlopen. Een busje voor de bags en een andere auto voor ons. Ongeveer een half uurtje rijden naar de ferry. Een van hun loopt mee om de tickets voor de ferry te kopen, het busje rijdt de ferry op, langs de lange rij wachtende auto’s en de bagage wordt voor ons uitgeladen, ideaal! Na een uurtje varen zijn we op het eiland Brac. Daar staat weer een busje op ons te wachten, spullen inladen en rijden maar. Helaas geen plek voorin, dus dat wordt achterin hobbelen over niet al te best wegdek over bochtige wegen. Op het laatste stukje wordt het nog even spannend, maar Fabienne weet haar lunch toch binnen te houden.
We komen aan bij Zoo station, het surfcenter dat de wedstrijd organiseerd. Spullen uitladen en dan ff naar het appartement. Ongeveer 8 min lopen, ziet er netjes uit, alleen wat simpel ingericht. Klein “supermarktje” zit op 30 meter van het appartement, wat natuurlijk erg handig is. Spulletjes gekocht, eten gemaakt en optijd naar bed met een dosis pijnstillers, want 4 dagen geleden is er een verstandkies getrokken.
Lekker geslapen op de goede bedden. ’s Ochtends is de inschrijving en om 13h de eerst mogelijke start. Toch enigzins verbaasd dat er geen andere NL deelnemers zijn. Vanochtend was er al wind, maar erg vlagerig en vanuit NO. De locals verwachten dat de wind rond de middag zal draaien naar west en dan flink zal toenemen tot zo’n 25 knp. Fabienne wil spullen opbouwen, maar ja, wat? De wind neemt af en is nog niet gedraaid.
Het duurde iets langer dan verwacht maar rond 13.30 gebeurt het echt, de westen wind is er opeens en hard ook. We hebben net tijd om 6.3 en 7.0 op te bouwen. Fabienne het water op met kleine set, maar die is te klein. Toch 7.0 met medium board. Het lijkt mij te groot, maar de andere dames nemen hetzelfde, of zelfs groter. Ik ga het water op met kleine board en 6.3 en vind het groot genoeg.
Eerste race gaat goed, 5de, mede door een aanvaring. 2de race prima, nu 4de plek, ook de 3de race 4de plek. 4de race t/m boei 3 op een 3de plek, maar dan kan ze niet zo snel in trapeze komen en dat kost snelheid, dus weer 4de. Laatste race gevallen bij laatste gijp voor de start, foutje moet kunnen, als laatste over start maar na een mooie inhaalrace als 5de gefinished. Na de eerste dag 4de overall, maar nog 5 dagen te gaan, dus kan nog veel gebeuren. De eerste dag is in ieder geval geslaagd en goed begonnen. 19.30 terug in het appartement, wat wezen eten en gaan we naar de openingsceremonie. De burgemeester van Bol en iemand van de VVV houden een praatje in hun eigen taal. Geen idee wat er gezegd wordt, maar om de 30 seconden gingen we klappen, dus het zal wel goed geweest zijn. Er wordt nog gewezen op het houden van 1.5m afstand en dan is het tijd voor de groepsfoto. Alle deelnemers moeten tegen elkaar aan gaan staan anders past het niet op de foto, het is maar net waar de prioriteit ligt blijkbaar. Dan tijd om te gaan slapen.
Race dag 2: de wind was in de ochtend niet zo hard uit NO, maar de locals verwachten toch weer goede wind. Hij neemt niet zo snel toe en er wordt besloten om te beginnen met foilen. Eerst 4 heats van de mannen en ik zie al vlagen van 16knp op de meting, dus stevig voor foil en normaal zou Fabienne over gaan op vin. Grote slalomboard met 8.0(foilzeil) opgebouwd voor de 1ste foilrace. Gaat best goed, nog wel heel even touchdown in de gijpen maar verder steady en 5de plek. 2de race gaat beginnen, ik zie vlagen tot 19-20 knp, dus zeker heftig, maar gaat ook goed, er crashed nog iemand en als 4de gefinished.
Daarna over naar vin, dus ombouwen, foil er uit vin er in, 8.0 afbouwen, 7.6 opbouwen. De tijd om van foil naar vin te wisselen is te kort, ze komt iets te laat bij de startboot aan, upwind starthorloge moeten timen, maar nog redelijk mee kunnen starten. Topsnelheid is erg goed, maar de gijpen lastig met dit board, nog maar 3x met deze grote Patrik vriend gevaren met heel weinig wind. 1ste gijp was slecht, 2de gijp erin, maar de rest was goed en toch nog 5de. 4 andere dames hadden start helemaal gemist door tijdgebrek.
De wind was inmiddels nog wat toegenomen, vlagen van 22 knp. Wat te doen? Medium board met 7.6 of 7.0? Voor halve wind is 7.0 prima met 20 knp, nu 22 dus lijkt te moeten kunnen. 1ste start gaat er iemand vals, dus herstart. Ook 2de x iemand vals, weer herstart, 3de gaat goed, snelheid goed en gijpen, 5de plek. Na de finish gaat ze meteen door upwind om weer bij de start te komen. Helaas neemt de wind wat af en is 7.0 te klein, met een 7de plek als resultaat. De komende dagen moeten we er erg in houden dat de wind na 16.30 gaat afnemen.
Wel jammer van de laatste race natuurlijk. In de overal ranking van 4 naar 5 gezakt. Naar omstandigheden toch goed gedaan, zeker met de wissel van foil naar vin, dat is toch een andere techniek.
Morgen is de skippers om 11.30, wat wel erg prettig is! Geen tijdstress in de ochtend, tijd om even naar de bakker in het centrum te lopen, op het gemak te ontbijten en we hoeven niet lang onnodig op de spot rondhangen tot de volgende mededeling. Dit mag er wel inblijven;)
Woensdag werd er weinig wind verwacht. Eigenlijk helemaal niks. In ochtend was er zuiden wind, volgens locals niet goed en dus afwachten. Rond 14h ging het toch naar west en werd besloten om te gaan foilen. 10-12 knp, dus inderdaad mooi foilwindje. Race 1: goede start en met de snelle meiden tegelijk bij boei 1 en 3de na de boei. Ook de 2de rak ging goed. Bij de gijp om boei 2 wat wijd maar nog steeds goed erbij en toch weer 3de bij boei 3, maar een windgat tijdens de gijp verpestte het en ze ging erin met nog een ander. De rest ging nog goed en als 5e bij de finish.
Race 2 ging er eentje vals, dus herstart. Dat was een mooie start en ze kwam als 2de bij boei 1, maar ze valt stil en kan als 5de pas weer aansluiten. De rest was goed, dus weer 5de.
Race 3, niet zo’n geweldige start, maar ze had toch aansluiting bij boei 1, alleen was er daarna geen wind meer om omhoog te komen en het werd lang dobberen. Na boei 2 weer wat wind, maar na gijp weer dobberen tot boei 4. Daarna nog tot over finish kunnen vliegen als 6de. De laatste race had eigenlijk gecanceld moeten worden, niet vanwege het windgat, maar vanwege de windkrater die ontstaan was. Er werd gezegd dat er nog 9-10 knp bij boei 1 gemeten werd, maar die wind was er zeker niet op andere delen van de baan. Maar voor de race committee op een vreemde spot is die krater natuurlijk ook lastig op tijd te voorspellen.
Voor mij was het een rustig dagje, er is maar 1 setje nodig geweest (yes!). We hebben een tentje ontdekt waar je voor weinig geld super kan eten en dus inmiddels zijn we vaste klant geworden.
De volgende dag, donderdag inmiddels, gaat rond 12h de wind aan, vanaf 12.30h starten. De wind neemt snel toe, dus direct met vin, 7.6 en medium board. De start ligt een stuk upwind ter hoogte van de beroemde “gouden hoorn”, een stuk strand wat als een hoorn in zee steekt. Ik ga daarheen met het grote board en 7.0 voor de zekerheid. Fabienne vaart 2 races (6de en 4de plek) en komt dan om te wisselen naar 7.0. Volgende race met 22-23knp wind en daarna is er pauze. Ik besluit ook om terug te gaan naar de spot. Op de heenweg was 7.0 wat klein, maar nu was 7.6 best wel heel groot en wordt het een heftig ritje downwind. Petje af voor de dames die nog steeds met 7.8 varen. Het is inmiddels al het eind van de middag, maar er moet toch nog een race gedaan worden. 7.0 lijkt nog goed, maar vlak voor de start is er een windshift en neemt hij wat af en toen was 7.0 opeens te klein helaas.
Het is alweer vrijdag, de voorspelling ziet er niet goed uit, maar ja, dat was tot nu toe iedere dag zo. Om 11h draait de wind en neemt toe. Ze willen eerst gaan foilen. Tegen de tijd dat de dames moeten starten waren er alweer vlagen van 18knp, wat best heftig is met 8.0 met de foil op een slalombaan. Ook de mannen komen terug met 7.8 zeilen en zeggen dat het echt “overleven” was. Bij boei 1 gaat het fout en is het een kwestie van aansluiten achter de anderen, dat wordt de discard. Die is gelukkig nog beschikaar na alle constante resultaten. Daarna gaan ze gelukkig over op vin, 7.6 met medium. Ik ga weer mee met 7.0 en het grote board. De hele race volgt een mooie strijd om de 3de plek, maar bij boei 4 is de concurent net ietsje eerder weg. Wind was nog verder toegenomen en ik vond het al spannend om met 7.0 terug te varen. Al snel kakt de wind weer in en er wordt overwogen om weer naar foil te gaan, maar kort erna draait de wind en is zo snel weer weg als dat hij gekomen was.
Zaterdag, de laatste dag van het event, het is bewolkt, maar er komt wel een foilwindje. Snel het foilsetje opbouwen, maar na de 1ste heat van de mannen valt de wind weg door een bui. Wachten tot het eind van de middag door spelletjes te doen bij de mensen van VW (sponsor van het event) en dan als de wind toch echt niet meer teruggekomen is, zijn we klaar. Spullen weer inpakken in de bags en ja hoor, het begint te regenen. Het stond wel in de voorspellingen, maar die klopten toch niet? Regenguru zou misschien een betere naam zijn ipv windguru voor deze spot.
’s Avonds om 21h is de prijsuitreiking in het centrum van het dorp. Weer geen idee wat de burgemeester van Bol staat te brabbelen.
Jenna Gibson wordt 1ste in zowel de vin-als de foildiscipline. In dit veld deelnemers was zij verreweg de beste! Ze heeft alle races met vin gewonnen en ook de meeste foil races.
Fabienne is 5de in beide disciplines geworden. Een mooi resultaat waar ze zelf ook zeer tevreden mee is. Heel constant gevaren en de discards werken in dit geval in het nadeel (zonder discards had het een 4de plek voor vin geweest). Alle resulaten zijn natuurlijk terug te vinden op de PWA site.
Na een gezellige avond moeten we zondagochtend om 9.15h weer klaar staan voor de transfer naar de ferry. In Split worden we weer opgewacht door de andere transfer en naar het vliegveld gebracht. Inchecken geeft geen problemen, ook hier wegen ze niet;) Na een vlucht van 2 uur landen we weer in Rotterdam, in de regen. Welkom thuis...
Het was een geslaagd event. Weer veel geleerd, veel gevaren op een hele mooie spot. De organisatie heeft ontzettend z’n best gedaan en hopelijk volgend jaar weer!

Zie mijn FB pagina (Benno Hoogendam) voor foto's.
Deze gebruikers waarderen BennoH voor dit bericht (totaal 7):
TheoHchristiaan1111jg71icecoldJoopThomasMZ11Mark

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Carrera 116L, Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, Goya nexus 5.4

Re: PWA Kroatie met NED 223

Bericht door icecold »

Hoewel je met zo'n flinke lap tekst misschien denkt hier heb ik geen zin in, het is de moeite waard om te lezen! Ik heb een en ander in beelden gevolgd via het youtube kanaal van PWA. De beelden zijn wel mooi, maar er zit nauwelijks commentaar of verslag bij. Met deze tekst als aanvulling wordt het al een stukje levendiger. Jammer dat er geen fatsoenlijk liveverslag van is, of heb ik iets gemist?

Joop
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Severne Dyno 95, RRD FSW 85, Fanatic Blast 115, zeilen Severne 4.2-6.5

Bericht door Joop »

Mooi verhaal, ik ken je niet, heb niet zoveel met wedstrijdsurfen, maar je hebt een leuke schrijfstijl. En dan lees je inderdaad alles.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Ik volg Fabienne actief, tof wat ze doet en hoe ze het doet.
En ja ik lees de verslagen zeker helemaal, en zo’n actieve betrokken vader wil toch iedere wedstrijdsurfer in de dop :)

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 105 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber »

Was wel redelijk te volgen via de PWA site, althans de uitslagen. (ik volg de meeste wedstrijden actief) Goede prestaties. Leuk verslag!

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Hier nog een yt van Andy Laufer, geeft een goed beeld van de spot + mooie drone footage !

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee »

Heel leuk om het wedstrijd verslag te lezen, en samen met dat YT filmpje erbij krijg je een mooi idee hoe het daar was. Kirsten en ik hebben genoten om er naar te kijken. (in een Vollsperrung Stau)
Paar korte vraagjes nog (voor de vakantieganger) wat er ook direct een camping bij deze spot en zo ja, hoe hete die?
En hoe waren de temperaturen?
Water en lucht.

Na vele sessies hier in 4mm pak ziet het er heel lekker uit :-)

Groetjes, Robert

BennoH
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet Warp 100, Patrik slalom 90, 115, 130, S2Maui Venom

Bericht door BennoH »

Het is idd weer een heen verhaal, maar lastig om het korter te maken.
Er was idd geen commentaar bij de beelden, wij hebben Ben Profit ook gemist. Ook op de spot zelf was er geen speaker, helaas.
De deelnemers zitten wel in een app-groep waar de berichten vd wedstrijd worden gedeeld. Dat werkt prima als je constant met je mobile rond loopt of een horloge hebt wat ook die berichten kan ontvangen. Vaak werken die horloges alleen als ze in de buurt zijn van een mobieltje. Zodra je buiten bereik bent zal je het moeten doen met de vlaggen op de startboot of daar ter plekke vragen wat de bedoeling is.
Wat luchttemperatuur betreft is het nu rond de 25 graden, 's nachts meer richting 20. Watertemperatuur weet ik geen exacte getallen van, maar surfen met shorty of zomerpak met korte mouwen is prima.
Bij een rondje lopen heb ik bordjes gezien van 3 campings, maar heb ze niet bekeken. De camping het dichtste bij ons appartement zal zo'n 10min lopen zijn vanaf de spot. Er zijn geen campings direct bij de spot, voor zover ik heb kunnen zien. Misschien een optie om spullen bij Zoo station te stallen, maar dat zou je dan moeten navragen of dat kan.
Zoo station heeft sinds kort een windmeter die je via windguru kan bekijken. Met wind uit NW is de wind iets harder(paar knopen) dan de meting aangeeft, omdat de meter een beetje in de luwte staat. Met W klopt hij wel.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

PWA Kroatie met NED 223

Bericht door niels40+ »

Zijn veel campings direct aan het water. Maar dan iets van 7 km naar het westen. Mooie spot, mooie campings, leuke dorpjes. Was er vorig jaar. Je hebt er niets aan windfinder want de lokale wind is thermisch. Ene dag van links en de volgende dag recht. Je kan lekker maar de overkant varen. Was er 5 dagen waarvan 3 kunnen varen met 6.6 en 115 liter

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie