Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nose job Tabou 3S 97 2009 (groot gat vullen)

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Nose job Tabou 3S 97 2009 (groot gat vullen)

Bericht door oomKoen.nl »

Een aantal jaren geleden heb ik voor een prikkie een boardje gekocht. Beetje wazige verkoop. Volgens mij had die gast het board uit de afval container gehaald. In ieder geval, mooi goedkoop en ik gunde dit boardje wel een tweede leven.

Er zat een groot gat in de neus. Grote brede scheur. Heb dit destijds met een soort plamuur dicht gemaakt en daar glasvezel overheen. Opzich best leuk gelukt. Maar neusje bleek hol en heeft de klappen van de laatste sessie niet overleefd.

Dus we beginnen weer van voor af aan. Echter nu wil ik dit gad wel goed massief maken.
Kan dut simpel mer pur schuim?
Of is er ook een soort epoxy vuller welke ook een klein beetje uit zet?

Neusje mag best knetterhard worden en dat extra gewicht boeit me niet.

Ik ken wel epoxy met een vuller poeder, maar dat lijkt mij dan lastig inbrengen. Plus hoe weet ik of die alles gevuld heeft. Ik zoek iets wat ik er in kan spuiten en daarna (iets maar) uit zet.
Bijlagen
De barst wordt weer zichtbaar.
De barst wordt weer zichtbaar.
Erg zacht geworden
Erg zacht geworden
best diep en groot gat
best diep en groot gat

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Re: Nose job Tabou 3S 97 2009 (groot gat vullen)

Bestaat er trouwens een houdbaarheid op epoxy?
In 2018 een epoxy setje aangeschaft waar ik voor nu zeker wel genoeg aan heb.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3x SXM, 2x SXL, SXXL, 9x Gun GS-R '14/'15/'16 5,6-9,5 en Vector 5,6
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 »

oomKoen.nl schreef:
wo jul 22, 2020 6:43 am
Bestaat er trouwens een houdbaarheid op epoxy?
In 2018 een epoxy setje aangeschaft waar ik voor nu zeker wel genoeg aan heb.
Ja, epoxy heeft een houdbaarheidsdatum. Echter als je de epoxy volgends voorschrift bewaart gaat het aanzienlijk langer mee. Meestal is er sprake van 1 jaar houdbaarheid.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

Jammer van de informatie hierboven, zo krijg je een hoop onzin in de wereld, als je het niet zeker weet zoek het dan op , de man vraagt om informatie waar hij wat aan heeft 🤔.
Epoxy hars en harder zijn in principe onbeperkt houdbaar. Maar onder de 10° C. neigt de hars naar kristallisatie. Dit kan zijn van een lichte troebeling tot een kompleet "versuikerde" en harde hars.
Als dit het geval is, zet dan de hars in warm water en de hars wordt weer mooi vloeibaar en is weer gewoon te gebruiken.
Je gat opvullen kun je doen met PU schuim, je kunt ook epoxy schuim gebruiken dat wordt keihard maar zet max maar 4 à 5 x uit van zijn volume dus daar heb je dan behoorlijk meer van nodig. Succes.
Laatst gewijzigd door Reindt op wo jul 22, 2020 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Reindt schreef:
wo jul 22, 2020 8:47 am
Je gat opvullen kun je doen met PU schuim, je kunt ook epoxy schuim gebruiken dat wordt keihard maar zet max maar 4 à 5 % uit van zijn volume dus daar heb je dan behoorlijk meer van nodig. Succes.
Ondertussen heb ik dit gevonden op Mr.Boat. Is dit ook wat jij beschrijft met Epoxy schuim Reindt? Hier wordt wel beschreven dat het tot 4x uitzet.
https://www.mrboat.nl/epoxyschuim-en-pu ... oor-epoxy/

Dat het knetterhard wordt zie ik alleen maar als positief. Die neus mag de plank wel overleven. :lol:

Is PU ook de bussen die je bij de bouwmarkt koopt? Of is dat net wat ander spul. Ken het wel. Vies spul, maar wordt volgens mij niet echt hard.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt »

@oomKoen.nl , yep dat is hem... je moet 4 à 5 % toevoegen op het epoxy gewicht, en daardoor zet het 4 tot 5 x zijn eigen volume uit , stupid me 🤭.
Is top spul, ik gebruik het ook, wordt echt keihard. Succes.
Nee de PU die ik bedoel haal je ook bij bv. mrBoat, is een 2K schuim is veel steviger dan PUR uit de bouwmarkt en goed te bewerken maar ik hoor dat je voorkeur uit gaat naar Epoxyschuim 👍, gewoon doen.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Ik lees nu dat epoxyschuim harder wordt dan PU schuim.
Nog een vraagje. Moet ik bang zijn dat het te heet wordt en zo de schuimkern van het board weer aantast?

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt »

Nee hoor, ik heb het gebruikt om een zachte plek te verhelpen en geen problemen.
Probeer je plank zo neer te leggen dat het spul er niet gelijk uitloopt, giet het erin en plak het af. Het mooie van epoxyschuim is dat het wel uitzet maar geen extreme druk uitoefent om toch maar te expanderen zoals vele andere schuimen wel doen.
Maar nog eens naar je foto’s gekeken maar daar moet behoorlijk wat in, en of epoxyschuim dat de best oplossing is durf ik niet te zeggen i.v.m het gewicht. Het is niet echt zwaar, maar zwaarder dan PU, maar hoe meer epoxy te gebruikt hoe zwaarder natuurlijk. Je kan natuurlijk PU gebruiken en dan wat extra matjes toevoegen van voren.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

Je zou ook vanuit de kern opnieuw kunnen opbouwen : door er een stuk piepschuim in het gat te lijmen met pu bruislijm en de sandwich huid herstellen met matjes, dat is prima te doen en zo is het gelijk het origineel

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Lijkt groter. Gat is een aantal cm diep. En zo heel dik is die neus niet. Zat er zelfs al aan te denken om er een boterhamzakje in te stoppen, vullen met water, om ongeveer een schatting volume te kunnen maken.
Mocht het een paar 100 gram zwaarder worden. Dat boeit me niet. Plank is 11 jaar oud. Krijgt nog een laatste kans. Dat beetje gewicht extra in de neus druk ik wel door het water heen met 90 kilo contra gewicht. 8) :shh:

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

barth schreef:
wo jul 22, 2020 10:54 am
Je zou ook vanuit de kern opnieuw kunnen opbouwen : door er een stuk piepschuim in het gat te lijmen met pu bruislijm en de sandwich huid herstellen met matjes, dat is prima te doen en zo is het gelijk het origineel
Die spleet is een halve centimeter breed. Dan kom ik gigantisch met piepschuim aan het knoeien wil ik dat er allemaal in krijgen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

oomKoen.nl schreef:
wo jul 22, 2020 9:27 am
Is PU ook de bussen die je bij de bouwmarkt koopt? Of is dat net wat ander spul. Ken het wel. Vies spul, maar wordt volgens mij niet echt hard.
Is ander spul, maar net zo vies en kleverig: zoek eens op H 70 of H 45 gietschuim.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik zou 2K PU-schuim gebruiken ipv PUR uit de bouwmarkt of epoxy-schuim. Bv die van 65kg/m3 gebruiken van mrboat:
https://www.mrboat.nl/epoxyschuim-en-pu ... im-65kgm3/
65kg/m3 is stevig zat voor die neus. Epoxy-schuim is idd heel hard maar daarom niet per se sterker bij een klap op de neus. De belasting kan zich dan niet verdelen. Ook vind ik het volume dat gevuld moet worden erg groot voor epoxy-schuim. Bij het epoxy-schuim-middel dat ik gebruik zakt het schuim na een tijdje weer in bij de grote volumes. Maw wel geschikt om zeer ruwe oppervlaktes met elkaar te verbinden die al min of meer op elkaar liggen, maar niet zo geschikt om afstanden van meerdere cm te overbruggen.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Bericht door iHans »

Leuk projectje! Zou dat lekker cheapie proberen met Pur en een lapje erover. Ook wel benieuwd naar het resultaat dus vorderingen mag je van mij posten!

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Zo'n bus pur is ook niet goedkoop. Daarbij komt, epoxy schuim is zo duur nog niet. En epoxy heb ik toch nodig. Dus we gaan gewoon wat nieuws proberen.

Tamaaso
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic String Ray 145TT, Warp 8.0, Daytona 6.7, NP Jet 5.9, NP Alpha 5.0, Severne Blade 4.2

Bericht door Tamaaso »

Zelf recent gedaan met m'n board (hele neus was aan gort) en ik kan PU gietschuim aanbevelen! Ik heb zelf de H70 gehaald. Vult goed en eenmaal uitgezet heel makkelijk te bewerken (schuren en snijden) zodat je de vorm goed kan maken voordat er glasvezelmatjes overheen komen.

Zelf toen gehaald bij polyservice (kostte toen 10 euro ofzo) maar hebben ze op meerdere plekken wel, kon daar toen alleen makkelijk alles halen voor de reparatie.

Board op z'n kont neerzetten en van bovenaf vullen en voor 90% afplakken zodat je het er nog in kan gieten en dan zoekt het schuim z'n weg wel. Werkte voor mij in ieder geval fantastisch!

Succes!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 »

K heb hier ergens in "Doe-het-zelf" een topic staan waar ik de neus van mijn Fanatic skate verbouw met PU 2K schuim. Wel oppassen, want wordt heet en reageert super hard. Werkt wel fijn... ff roeren en 2min later hard en je kan verder. Het is ook relatief goedkoop want H101 of H70 zet 12-15 keer uit. Dus dit gat vul je met 20 gram schuim ofzo helemaal op.

Epoxy schuim is heel ander spul... dat moet 24 uur uitharden, zet heel langzaam uit en maar max 6x (de 170kg/m variant), wordt veeeel harder en wordt niet heet.
Perfect om vinkasten, mastrails en inserts mee in te bouwen! (snap niet dat ik dat als enige lijk te doen) Maar zou er niet zo snel een neus mee opvullen. Tis ook duurder, met 45 euro de kg en een kwart van de opbrengst van PU 100 of 70kgm schuim.

Je kunt ook echt het sandwich herstellen, dan gewoon opvullen met schuim, de sleuf weer uitfrezen op dikte sandwich, sandwich strippie erin lijmen met wat glas of carbon erachter, reshapen en dan de buitenkant.
Laatst gewijzigd door Ilja85 op za jul 25, 2020 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Listige van een reparatie is wanneer je iets toevoegt dat zich anders gedraagt dan wat er was. epoxyschuim is vrij stug, je zou dan mogelijk te maken hebben met een breuk waar het epoxyschuim met de EPS kern hecht bij een volgende klap. Het nabootsten van de oorspronkelijke structuur is daarom vaak het beste.

mooie voorbeelden en scenarios:
https://boardlady.com/no-vac.htm
https://boardlady.com/wipeout.htm
https://boardlady.com/floweryheartbreak.htm
https://boardlady.com/softdeckanalysis.htm

epoxy kan je gewoon echt lang bewaren. Lees bijv. wat de grootste fabrikant van marine epoxy zelf schrijft: https://www.westsystem.com/the-105-syst ... helf-life/

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses, Horue, Fanatic skate

Bericht door Ilja85 »

Wat piccies:

3.jpg
4.jpg
5.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
13.jpg
14.jpg

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Ilja85 schreef:
vr jul 24, 2020 9:49 pm
Wat piccies:
Zo'n vacuum pomp heb ik niet. Wat zou een goed alternatief zijn? Of komt drukken met huishoudfolie ook in de buurt?

En met meerdere lagen glasvezel, plak je die per laag, of gewoon alles er in één keer op?

Verder heb ik epoxy schuim besteld. Als ik niet zo snel was geweest had ik nog getwijfeld aan pu schuim. Nou ja, boeit ook niet, wordt vast wel wat.

En dan moeten jullie nog even geduld hebben. Misschien dat ik morgen nog een rustig moment vind om even met het boardje aan de gang te gaan, anders volgende week weer. Maar foto’s worden gemaakt en gedeeld.

Plaats reactie