Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Data G-krachten en snelheid in het beeld tijdens filmen

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
racefoil
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Bolt 105 - 125 & Point-7 & Finish, Mistral & Ezzy

Data G-krachten en snelheid in het beeld tijdens filmen

Bericht door racefoil »

Als ik niet zelf kan surfen kijk ik vaak naar filmpjes op YouTube (ben vast niet de enige). Hieronder een screenshot van één van die opnames:
filmpje met data.PNG
Mijn vraag is hoe je dit voor elkaar krijgt? Ik verwacht dat dit een optie op één van de merken/types actioncams is...
Wie weet hier meer van?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Re: Data G-krachten en snelheid in het beeld tijdens filmen

Bericht door Kanarie »

De G-krachten zie ik voor het eerst op een surffilmpje. :P
Maar de kmh kun je krijgen door een GPS in de camera te hebben. Die komt wel vaker voor tegenwoordig.

En ja, ik zit ook hele dagen filmpjes te kijken. Met name op zoek naar de filmpjes waar wat van leren valt.

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Go Pro Hero 7/8 Black nemen in ieder geval de sensor data op. Deze is met speciale software ook zo te gebruiken in filmpjes. Maar koop vooral geen Go Pro het is een overhyped product met waardeloze support. Heb vorig jaar een Hero 8 Black aangeschaft en er is nog steeds geen soepele workflow om telemetry en data in het beeld te krijgen. Het kan in Adobe after effects (Duur en je hebt een NASA PC nodig) of in Garmin Virb edit met wat handmatige hacks en file conversies. Ook slaat de snelheids sensor regelmatig op hol als de camera onderwater ligt. Om de een of andere reden denkt hij dan dat ik met me met 300km/h richting de stratosfeer beweeg.

Edit g-krachten gaan pan vanaf 1 G en dat haal ik niet in de gijp :). Een katapult met 50 km/h + liet ook niet zoveel in G-krachten zien.

racefoil
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Bolt 105 - 125 & Point-7 & Finish, Mistral & Ezzy

Bericht door racefoil »

Waar je de camera ook plaats, de snelheid is overal op het board gelijk. Dat kun je niet zeggen van een eventuele meting van G-krachten. Met de camera op je rug of hoofd worden G-krachten gedempt door je lichaam. Met cameramontage op de giek of mast komt het al wat beter overeen. Net zoals "heydude" al aangeeft: aan krachten >1G komen wij windsurfers normaal gesproken niet (of vergis ik mij nou?).

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd/102 ltd Thommen Custom FW 114 Kona11.5 TT Ezzy Wave 4.0 4.7 5.2 5.8
Contacteer:

Bericht door Ameland »

Mijn laatste crash met de TOMTOM bandit op mijn helm was 3,2 G twee maanden later nog last van mijn schouder..

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door heydude »

racefoil schreef:
za jul 25, 2020 9:23 pm
Waar je de camera ook plaats, de snelheid is overal op het board gelijk. Dat kun je niet zeggen van een eventuele meting van G-krachten. Met de camera op je rug of hoofd worden G-krachten gedempt door je lichaam. Met cameramontage op de giek of mast komt het al wat beter overeen. Net zoals "heydude" al aangeeft: aan krachten >1G komen wij windsurfers normaal gesproken niet (of vergis ik mij nou?).

Als je giek op de neus van de plank klapt haalt hij wel meer dan 1G :nocheer: En bij een flinke katapult draai ik ook met meer dan 1G 180 graden rondom de mast. Ben altijd dizzy van de rotatie :wtf:

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee »

heydude schreef:
za jul 25, 2020 5:23 pm
Go Pro Hero 7/8 Black nemen in ieder geval de sensor data op. Deze is met speciale software ook zo te gebruiken in filmpjes. Maar koop vooral geen Go Pro het is een overhyped product met waardeloze support. Heb vorig jaar een Hero 8 Black aangeschaft en er is nog steeds geen soepele workflow om telemetry en data in het beeld te krijgen. Het kan in Adobe after effects (Duur en je hebt een NASA PC nodig) of in Garmin Virb edit met wat handmatige hacks en file conversies. Ook slaat de snelheids sensor regelmatig op hol als de camera onderwater ligt. Om de een of andere reden denkt hij dan dat ik met me met 300km/h richting de stratosfeer beweeg.

Edit g-krachten gaan pan vanaf 1 G en dat haal ik niet in de gijp :). Een katapult met 50 km/h + liet ook niet zoveel in G-krachten zien.
Ik heb zelf de GoPro Hero 5, en die slaat ook GPS gegevens op )via de satelliet' en als je je film via het gratis programma GoPro Quik bewerkt, dan kan je de snelheid, grafiek, kaart enz in beeld toevoegen. Dit programma kan via je mobiel, of op een pc. Je hebt dus helemaal geen extra duur programma of zo nodig, tis gratis. Wel wat omslachtig maar je kan in datzelfde programma ook alvast je favoriete beeld uit )een meestal veel te lange opname' filteren.

Dat je GPS data op hol slaat als die onderwater ligt is te begrijpen daar het satelliet signaal niet zo goed door komt onderwater. ook je GW 60 verliest dan het signaal. Ik ben zeer blij met mn GoPro, en heb daardoor mooi film materiaal. En ja, de techniek gaat steeds verder en als ik zie wat er allemaal met een 360 cam kan (ook in de tijdrovende nabewerking), dat is SUPER GAAF!

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Toevallig heb ik gisteren de eerste beelden in 360gr geschoten met de GoPro Max.
Nu nog even uitzoeken hoe alles te bewerken inderdaad. Het is in ieder geval geen standaard format waar video editors mee overweg kunnen.
Daar is nog even het tussenprogramma van GoPro zelf voor nodig.

Als het goed is stond de GPS ook aan, dus ik ga ook even klooien. :P

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door heydude »

Arbee schreef:
ma jul 27, 2020 10:02 am
heydude schreef:
za jul 25, 2020 5:23 pm

Ik heb zelf de GoPro Hero 5, en die slaat ook GPS gegevens op )via de satelliet' en als je je film via het gratis programma GoPro Quik bewerkt, dan kan je de snelheid, grafiek, kaart enz in beeld toevoegen. Dit programma kan via je mobiel, of op een pc. Je hebt dus helemaal geen extra duur programma of zo nodig, tis gratis. Wel wat omslachtig maar je kan in datzelfde programma ook alvast je faeld uit )een meestal veel te lange opname' filteren.

Dat je GPS data op hol slaat als die onderwater ligt is te begrijpen daar het satelliet signaal niet zo goed door komt onderwater. ook je GW 60 verliest dan het signaal. Ik ben zeer blij met mn GoPro, en heb daardoor mooi film materiaal. En ja, de techniek gaat steeds verder en als ik zie wat er allemaal met een 360 cam kan (ook in de tijdrovende nabewerking), dat is SUPER GAAF!
Go Pro heeft dus besloten om Quik niet te ondersteunen voor de Hero 8. Klanten moeten het maar uitzoeken. Waardeloos bedrijf.

Plaats reactie