Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

NPU speedwing mast

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
peterr
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Isonic 117Wide, SB Futura 111, Fanatic FW 95. NP RS:Slalom 6.7-9.2, NP Combat/Alpha 4.0-5.8

NPU speedwing mast

Bericht door peterr »

Het leek me leuk om eens retro te varen met een Mistral Screamer (heb ik nog) en NPU speedwing (oude die ik had, zag ik op marktplaats). Weet iemand of je een moderne mast in zo’n zeil kan stoppen en of het dan nog een beetje werkt. Zo ja, welke curve werkt dan waarschijnlijk het beste?

RudgerW
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: *board futura 114, f2 lightning race 380, Fanatic Viper L

Re: NPU speedwing mast

Bericht door RudgerW »

Hi,

Tot voor kort had ik nog een npu speedwing 4.9 met 1 camber en variotop. Hier stopte ik een constant curve North gold 430 2008(?) in en als je deze genoeg downhaul gaf, begon het zeil boven zelfs open te staan, wat leek op de bekende Loose-leach. Dit wel als ik de gevraagde mast maat verhoogde met 10 tot 15 cm.
En onderin was er ook nog wat "bolling" zichtbaar...
Moraal van 't verhaal de North mast deed het voor mijn gevoel prima!

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: slalom georiënteerd

Bericht door Robke »

ik heb uit dit tijd nog een Neil Pryde CK55 1-delig liggen
constant curve en die past zeker in je Speedwing
mag je voor een goed fles bier hebben

peterr
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Isonic 117Wide, SB Futura 111, Fanatic FW 95. NP RS:Slalom 6.7-9.2, NP Combat/Alpha 4.0-5.8

Bericht door peterr »

RudgerW schreef:
za jul 25, 2020 9:03 pm
Hi,

Tot voor kort had ik nog een npu speedwing 4.9 met 1 camber en variotop. Hier stopte ik een constant curve North gold 430 2008(?) in en als je deze genoeg downhaul gaf, begon het zeil boven zelfs open te staan, wat leek op de bekende Loose-leach. Dit wel als ik de gevraagde mast maat verhoogde met 10 tot 15 cm.
En onderin was er ook nog wat "bolling" zichtbaar...
Moraal van 't verhaal de North mast deed het voor mijn gevoel prima!
10-15 CM is wel veel extra, maar goed die zeilen waren niet met loose leach bedoeld. Ik denk dat ik het maar gewoon probeer.

peterr
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door peterr »

Robke schreef:
zo jul 26, 2020 6:05 pm
ik heb uit dit tijd nog een Neil Pryde CK55 1-delig liggen
constant curve en die past zeker in je Speedwing
mag je voor een goed fles bier hebben
Dank voor je aantrekkelijke aanbod. Een eendelige mast gaat alleen niet werken in de auto. Ik vervoer spul altijd in de auto, niet er op. Ik zal eerst maar eens proberen met een mast die ik nog heb liggen.

Held
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Held »

Ik weet niet op wat voor spul je nu vaart, maar ik zou het inderdaad gewoon proberen met een mast die je nu voor handen hebt. Laatst heb ik ook weer eens op mijn oude Screamer gevaren en ben erachter gekomen wat 30 jaar verschil in materiaal maakt :-) Wel een hoop lol gehad!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Blijft toch de moeite waard om zo'n screamer nog een keertje uit te laten als het wat harder waait. Was echt wel een goed board. Veel lol aan beleefd. Had ook een electron en dat board ging zo hard dat ik er letterlijk bang van werd. heb regelmatig gehad dat dat ding zo hard accelereerde dat ik ging inhouden omdat het me teveel werd. Die sensatie is ook een keer bekroond met gescheurde kniebanden. De electron is een duivels apparaat die je haar eigen wil oplegt, de screamer is wat getemder maar zeker nog een geduchte rivaal voor moderne boards bij wat meer wind. makkelijker te controleren ook bij veel wind. de screamer was een convertible, een game-changer toen en was de opmaat voor de freeride/freerace boards. dat was niet voor niets. klassieker wat mij betreft.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Die NPU speedwing waren snelle rakkers destijds. Qua mast zou ik mij niet te druk maken. In die tijd was dat minder een ding.

Ik heb hier zelf ook nog wat ouder slalomspul liggen en het is leuk om daar af en toe op te varen. In verhouding tot modernere boards zijn ze wat lastiger te varen maar soms griezelig snel. Onlangs nog op mijn Thommen 280 II gevaren met een NP 7.0 VX3. Best beangstigend hoe snel dat ding nog steeds is.

Plaats reactie