Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Herintreder: vergelijking "oude" en nieuwe boards

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Hintveld
Deur-surfer
Deur-surfer

Herintreder: vergelijking "oude" en nieuwe boards

Bericht door Hintveld »

Sinds enige tijd heb ik mijn oude hobby weer opgepakt en mijn geliefde materiaal weer netjes opgepoetst.
Ik ben een wat oudere, typische lichtweer surfer van 85 kg.....liefst al vanaf 10 knopen tot zo ongeveer 20 - 25 knopen wind op de binnenwateren. Mijn uitrusting bestaat uit een JP Australia Freerace 142 (260 x 75) uit 2005 met daarbij een viertal Neilpryde V8 zeilen, afmetingen 6.5 tot 10.6 m2.

Op dit moment zoek ik een nieuw board waarmee ik nog ietsje eerder & makkelijker kan planeren als met mijn huidige Freerace.
De Freerace ervaar ik als een heel fijn maar technisch best moeilijk board....vooral vroeg aan- en doorplaneren in windgaten vergt veel kunde. Ik heb ook de nodige ervaring op een JP X-Cite Ride 135 (258 x 72) uit 2004 (eerste generatie) welke zeer makkelijk te varen was met wel (beperkt) lagere eindsnelheid in vergelijking met de Freerace.
Wat ik zoek moet dus makkelijker te varen zijn dan mijn huidige Freerace....vooral (passief) aanplaneren en doorplaneren in de genoemde wind- / zeil-range is een belangrijk doel.

Na een eerste zoektocht, heb ik de volgende boards op mijn lijstje staan:
  • JP Magic Ride 149 (251 x 83 cm)
  • Fanatic Gecko 148 (250 x 83 cm)
  • JP Super Ride 146 (240 x 78 cm)
  • Tabou Rocket 145 (250 x 79 cm)
  • Patrik F-Ride 145 (253 x 75 cm)
Ik heb geen idee hoe deze vooral bredere en overwegend kortere boards zicht verhouden tot de boards van zo'n 15 - 20 jaar geleden die ik wel ken. De Gecko en de Magic Ride zijn wellicht wat te tam voor mij....en zit de Super Ride nu qua vaar-gedrag dichter bij zo'n oude X-Cite Ride of komt ie meer in de buurt van de Freerace?

Ook het interpreteren van de afmetingen van deze boards vind ik lastig....vroeger was de "stelregel" altijd dat met name de lengte voor vroeg aanplaneren zorgde en de breedte voor het doorplaneren?! Vanuit die stelregel zijn de Gecko en de Magic Ride de beste keus met de wetenschap dat het dan bij 22 - 25 knopen toch wel wat lastig gaat worden met die breedte? De Rocket en de F-Ride zouden dan bij hardere wind een (veel?) betere keuze zijn....

Wie heeft ervaring met een dergelijke sprong in de tijd van bijna 20 jaar?!

Cleo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Magnum 115 105 85 Neilpryde MkIII Evo V Evo VI

Re: Herintreder: vergelijking "oude" en nieuwe boards

Bericht door Cleo »

Hoi, ik heb zelf een aantal jaar geleden de overstap gemaakt naar het nieuwe spul.
Ik zou zeggen, ga wat dingen uitproberen, want het is echt wel veranderd, maar zeker in goede zin! Ik heb vooral in het begin erg liggen klooien met bv verkeerde vinmaten enzo waardoor ik in het begin meer aan het zwemmen was dan het surfen.
Dus misschien een paar verschillende setjes huren, dan heb je meteen de juiste afstellingen, en dan kijken wat bij je past.
Ik vaar nu slalom materiaal en vind het tegek!
En weet nu ook welke vin Ik bij welk zeil en welk board moet gebruiken...
Succes ermee!

Plaats reactie