Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies gevraagd aankoop beginnersset

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
MariaM1997
Deur-surfer
Deur-surfer

Advies gevraagd aankoop beginnersset

Bericht door MariaM1997 »

Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd mee op dit forum en in het voorjaar heb ik surflessen genomen. Ik heb ongeveer 4x3 uur les gehad op een grote plank van ongeveer 180 liter, het zeil dat ik gebruikte weet ik niet meer. Omdat de tweedehands prijzen van beginnerssetjes belachelijk duur zijn heb ik een aantal keer een set gehuurd. Ook behoorlijk wat liters en een board met zwaard, ik merk dat ik eigenlijk iedere keer weer heel erg enthousiast raak om een eigen set te kopen en te gaan en staan waar en wanneer ik wil. Maar ik weet niet goed wat ik nodig heb, ik vaar inmiddels behoorlijke stukken halve wind, ook kan ik gijpen en overstag gaan.

Iets over mijzelf, ik ben een vrouw 1,60 m lang en weeg een kleine 60 kilo. Ik zat zelf te denken aan een board met zwaard of center vin van maximaal 150 liter, daarnaast wil ik graag twee of drie zeilen. Ik zat zelf te denken omdat ik vrouw ben en niet heel zwaar aan een 4,5 en 5,5 zeil? Ik schat dat ik voorlopig bij windkracht 3 het meest op binnenwateren te vinden ben.

De complete set mag ongeveer 800 euro kosten, is dat te vinden of is het verstandig om dit seizoen nog even af te wachten? Ik kom uit omgeving Groningen, waar kan je het beste een board en toebehoren huren? En is het daar ook mogelijk om een ander board te huren dan de basic les boarden waarmee ik tot nog toe heb gevaren?

Groetjes Maria

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Re: Advies gevraagd aankoop beginnersset

Bericht door jeti »

Ik denk dat 150 liter zeker te doen is , 140 ook wel. met windkracht 3 is een 5.5 voor 60 kilo goed,dan een 4.7 en 4.0 ofzo. zeilen zijn er wel veel te vinden voor niet teveel geld en ook een giek geen probleem.
De masten en boards zijn sinds de corona echt veel te duur geworden. Ik denk dat na de zomer de trend wel af zal nemen.
Dus dan toch misschien nog even huren

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

precies, zo lang mogelijk blijven huren, vergelijken en ervaring op doen. in de winter komt alles weer voorbij. zag afgelopen winter en in het voorjaar nog wat nieuwe angelo release boards met middenvin optie te koop voor niet te veel. dat zou met iets meer ervaring een prima optie kunnen zijn met genoeg potente om er lang mee vooruit te kunnen met 60 kg. ik had dat board in gedachten voor mijn zoon die ook rond jouw gewicht zit maar helaas wat luier is dan jij..

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Voor huren moet je volgens mij naar Makkum, volgens mij kun je daar huren. Wel nog een aardige tocht vanuit Groningen maar een mooie spot. Woonde in het verleden ook in Groningen en vond het niet erg om stukje te rijden en reed ook nog wel eens naar Horst. 1,5 uur dacht ik. Horst de perfecte beginners spot.

Als je op een erg krap budget zit en de beste deal wilt moet je nog even wachten. In de winter worden de boards goedkoper en zullen er ook wat/massa's corona surfers het board weer aan de wilgen hangen. Verder is het een beetje accepteren: boards zijn nu eenmaal wat duurder en huren is ook niet gratis. Voor 800 euro moet er wel wat op MP te vinden te zijn alleen koop je over een maand of 3 voor het zelfde bedrag wat mooiers op MP.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

Is er bij het Lauwersmeer geen verhuurder?
Funsport Makkum en Telstar Harderwijk hebben relatief goedkope abonnementen en/of strippenkaarten. Goed voor je leercurve.

MariaM1997
Deur-surfer
Deur-surfer

Voorlopig huren is misschien wel een betere optie. Ik heb ook het idee dat er heel veel oude rommel op marktplaats staat.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door 76-er »

MariaM1997 schreef:
wo jul 29, 2020 9:18 am
Ik heb ook het idee dat er heel veel oude rommel op marktplaats staat.
Understatement van het jaar!! ;)

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

Idd, echt niet normaal wat er aan ouwe shit op MP staat en dan die prijzen die men er voor durft te vragen. Gelukkig is TS op de hoogte dat ze dat niet moet hebben 👍

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya »

Je zou allicht is een kop koffie kunnen gaan drinken bij Surfstore roden of surfcenter Steendam. Mogelijk hebben ze nog wel starters materiaal liggen of kun je een kaartje achterlaten als ze inruil krijgen.

Al vond en vind ik het zelf wel leuk om m’n setje bij elkaar te scharrelen via MP ed 😋

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Zuidlaardermeer zit ook een surfschool
Ik dacht dat die nieuwe Goya’s hadden nu.

Vraag daar naar JAn Peter is een local en weet zeker hoe wat en waar.

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

MariaM1997 schreef:
di jul 28, 2020 4:33 pm
En is het daar ook mogelijk om een ander board te huren dan de basic les boarden waarmee ik tot nog toe heb gevaren?
Dat kon in het verleden bij Telstar Horst wel en is ook heel handig om ervaring op te doen en te leren wat wel en wat niet bevalt. Ik vermoed dat het in Makkum misschien ook wel kan en misschien ook in Workum. Als je tijd hebt raad ik je aan daar wel naar af te reizen zolang het nog kan. Groot voordeel van huren is dat je meestal wel een voor jou op dat moment goede combinatie van board en zeil kan vinden.

Ergens in oktober of zo gaan ze dicht en dan ben je ongetwijfeld weer wat verder en is het ook een goed moment om je eigen board, pak, mast, giek, zeilen op de kop te tikken. Als het goed is weet je dan meer. Op dat moment maakt het misschien niet eens zoveel uit wat voor board en zeil als je er maar mee het water op kan. Grootste fout die je kunt maken is om niet in jezelf te investeren en om het laagseizoen niet te gaan varen (ik vind februari april vaak de fijnste maanden om te varen). Ik zou ook letten op praktische zaken als waar ga ik het meest varen? hoe neem ik de troep mee? (in de auto/op de auto).

Ik ben begonnen met 120 liter (80kg) en een 7.8m en een 6.1 m zeil en die gebruik ik nog steeds het meest.

MariaM1997
Deur-surfer
Deur-surfer

Hallo, in mijn zoektocht ben ik gestuit op een starboard go 161 uit 2015 inclusief twee zeilen, twee gieken en twee masten. De zeilen zijn 4.0 en 6.5, deze set staat te koop voor 1000 euro.

Is dit geld de moeite waard voor dit board en is het een board die ook langer gebruikt kan worden dan alleen als beginner? En blijft het de komende paar jaar in waarde?

surfbot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfbot »

Even opgezocht op marktplaats en dat lijkt me een prima set. Met die Go 161 kun je jaren vooruit en de zeilmaten sluiten ook goed aan bij wat je zoekt.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door 76-er »

Eens, met die Go kun je prima vooruit. Het kleine zeil is misschien wat twijfelachtig, maar de Simmer is zeker prima. Gezien de huidige markt is de prijs nog best redelijk, zeker als je op deze manier meteen helemaal klaar bent.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Lijkt mij prima deal en ook redelijk waardevast. Aangezien 10 vd 63 bekijkers deze advertentie hebben bewaard, is de kans wel groot dat iemand anders jou inmiddels voor is. Lang leve Marktplaats :roll:

Plaats reactie