Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mistral Super Vision 131 neus kapot

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Marijn87
Deur-surfer
Deur-surfer

Mistral Super Vision 131 neus kapot

Bericht door Marijn87 »

Beste mensen,

Na 6jaar heb ik mijn jeugdhobby weer opgepakt en ben ik afgelopen week met mijn buurman gaan windsurfen. Mijn oude vertrouwde board heeft helaas tijdens het surfen een klap gekregen van de giek waardoor een stukje van de neus afsprak. Omdat het een erg oude plank betreft, is het laten repareren financieel gezien geen goede optie. Daarnaast vind ik het heerlijk om zelf te rommelen ipv uit te besteden. Ik wil dit board graag behouden omdat er zo veel mooie herinneringen aan vastzitten.

Bij een surfwinkel kreeg ik het advies om dit klusje zelf op te lossen ipv te laten repareren ivm de kosten. Zij hebben bij een 2 componeren epoxy spuit verkocht en het advies gegeven al het loszittende plastic te verwijderen en dan in te smeren met deze epoxy. Thats it! Het resultaat was alles behalve bevredigend, misschien wel waterdicht maar het oog wil ook wat.

Heeft iemand voor mij een advies hoe ik dit netjes en correct kan repareren? Uiteraard heb ik het forum flink doorgeploegd maar omdat dit een oud board betreft, kon ik geen goed antwoord op mijn vraag vinden.

Alvast hartelijk bedankt!

Hier een foto van de huidige staat:
Ik zag dat de punt altijd al een zwakke plek moet zijn geweest omdat het schuim niet tot in de punt is gekomen tijdens de productie van het board. Er heeft een luchtbel gezeten (maar dit terzijde).
Ik zag dat de punt altijd al een zwakke plek moet zijn geweest omdat het schuim niet tot in de punt is gekomen tijdens de productie van het board. Er heeft een luchtbel gezeten (maar dit terzijde).

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Mistral Super Vision 131 neus kapot

Bericht door GerP »

https://boardlady.com/

Veel leesplezier!

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Dit lijkt mij een board met een thermoplast huid, eerst moet je zeker weten van welke kunststof de huid is. Als het PE (polyethyleen) betreft, dit valt niet te verlijmen met epoxy ! Hier kan je alleen lassen met warme lucht. Mogelijk is het ASA, dit is wel te verlijmen dacht ik. De meeste boards hebben een laminaat van glas/carbon/kevlar met epoxy, dit valt perfect te repareren. Heb je de afgesneden stukken nog van de huid, dan zou ik eens testen of epoxy hier goed wil hechten.

Marijn87
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marijn87 »

Hartelijk bedankt voor de reactie. Ik heb het geprobeerd met epoxy maar dit kon ik er na 24 uur gewoon weer aftrekken. (Ondergrond was goed geschuurd, etc.) op mijn bengplaatje (van staal zit het muurvast.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer »

Heb deze ook nog gehad, dacht begin 2000. Is geen Poly, maar ASA.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Marijn87 schreef:
wo jul 29, 2020 6:49 pm
Ik heb het geprobeerd met epoxy maar dit kon ik er na 24 uur gewoon weer aftrekken. (Ondergrond was goed geschuurd, etc.) op mijn bengplaatje (van staal zit het muurvast.
Heb je t wel goed gemixed in de juiste verhouding? Wil je het mooi doen dan ben je denk toch al snel zo'n 40 euro kwijt denk ik. Het schuim zou je moeten opvullen/aanvullen en dan wat lagen fiberglass met epoxy erover zoals op boardlady.com te zien is.

Marijn87
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marijn87 »

Ik heb toevallig nog 2comp. PolyEsther plamuur liggen. Kan ik dit gebruiken of vreet dit de foam op?

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Dat hangt weer af van het type schuim, EPS (polystyreen schuim) wordt aangetast door polyester harsen ! Maar hier vermoed ik dat het polyurethaan schuim betreft, dit kan wel tegen polyester. Maar de hechting van polyester is slechter dan epoxy ! Misschien ook maar eens uittesten op een klein stukje.

Marijn87
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marijn87 »

Nou om dit forum even netjes af te sluiten zal ik hier de foto's en beschrijving sturen van de verrichte werkzaamheden.

Dit board is prima te repareren met epoxy.
Eerst heb ik met epoxy plamuur het schuim opgevuld en de vorm gereconstrueerd. Vervolgens met glasfiber matjes en epoxy de neus verstevigd en vervolgens geschuurd. Het was mijn eerste reparatie en ben tot op zekere hoogte tevreden met het resultaat. Het reparatie oppervlak is ietsjes groter geworden dan misschien strikt noodzakelijk was maar ik heb niet lullig gedaan met de glasvezelmatjes en meerdere lagen geplakt. Ook de voorgeschreven 2 cm voorbij de beschadiging heb ik voor alle zekerheid iets ruimer genomen. Ook dit met de gedachte om meer stevigheid te creëren. Het is een board van bijna 20 jaar oud dus een reparatie plekje zoals deze geeft hem in mijn ogen eerder karakter dan dat het storend is.

Bedankt voor alle hulp en bij vragen heb ik jullie graag verder.

Marijn87
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marijn87 »

Bij deze wat foto's.
Bijlagen
IMG_3446.JPG
IMG_3440.JPG
IMG_3456.JPG
IMG_3463.JPG
IMG_3478.JPG
IMG_3488.JPG
IMG_3489.JPG
IMG_3493.JPG

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

Top job!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

super gefixed! Ziet er netjes uit en weer goed voor onbetaalbaar plezier.

gr mb

Plaats reactie