Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Nederland] Veluwemeer voor Oostenwind. Richting Elburg

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), Falcon 114 (2016), S-Type 104 (2007), iSonic 87 (2012)

[Nederland] Veluwemeer voor Oostenwind. Richting Elburg

Bericht door lively » za dec 03, 2005 5:59 pm

Bij wind van Zuid tot NoordOost (niet al te gebruikelijk dus) is er aan de polderzijde van het veluwemeer op de volgende steks goed te varen

Als...... je tenminste geen enorme vin hebt en je een weedvin hebt.

Overal kun je daar aan het water parkeren. De meest westelijke pijl verwijst naar een strandje waar het vrij parkeren is (negeer het bord gewoon). Er zit daar ook een surfspullen/catamaranspullen verhuur bedrijfje. Ik denk dat hij het strand daar pacht, want parkeerwachters heb ik nooit gezien.

Enige vervelende is dat je eerst de vaargeul moet oversteken (ca 20 meter uit de kant beginnend) en het met mooi weer in die geul druk is.

Op alle andere steks (meer naar het oosten naar elburg toe) langs die weg zie ik eigenlijk alleen maar gelegenheidssurfers. Aangezien ik er vnl bij oostenwind heenga weet ik niet hoe het is met meer westenwinden.

Overzichtskaart:

Afbeelding

Detailkaart:

Afbeelding

Ruimte zat verder !!

Surf ze

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » di dec 06, 2005 9:56 pm

Tussen de 2 pijlen die je op de kaart aangeeft is het waterpeil achter de vaargeul zeer beperkt, heb 2 jaar geleden daar wat spots uitgeprobeerd maar zelfs met het waterpeil in zomerstand op het veluwemeer was het tussen de pijlen uitkijken geblazen met een 30 cm vin enige voordeel is dat op de meeste plekken blubber de ondergrond bepaalt en geen zand wat je vin verpest.

Wil je een goede spot voor wind uit het oosten check Hierden dan eens, er zijn meerdere topics over deze spot op het forum. Zelf heb ik er dit jaar 1 keer met oosten wind gevaren en het beviel zeer goed, ik ga de spot zeker nog eens uit proberen met zuid-west of noord-west want dan is het volgens mij ook goed te doen daar.

lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), Falcon 114 (2016), S-Type 104 (2007), iSonic 87 (2012)

Bericht door lively » di dec 06, 2005 11:25 pm

Jibb

Kun je ook zo'n kaartje maken met een pijl bij het opstappunt van Hierden..?

Ik deed het met routenet.

Kaartje opvragen
Printopdracht geven; er verschijnt een nieuw scherm
Met knippen en plakken naar paint; pijltjes plaatsen
In tekst plaatsen met URL tags

Van die diepte klopt overigens. Ik gebruik daar altijd wiervinnen; dan heb ik eigenlijk nergens een probleem.

lively
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door lively » za dec 10, 2005 1:52 pm

Ben vandaag es op ronde gegaan:

Vanaf Nunspeet de veluwemeer kust "sonderend", via Hierden, bij Harderwijk oversteken en langs de "kust" richting elburg terug

Bij Hierden: ik ben het effe helemaal kwijt wat hier leuk aan kan zijn. Tis uiteindelijk een onverharde weg doodlopend op een boerenhek met links weilanden die aan het water grenzen. Geen fatsoenlijke parkeerplaats. Optuigen in een "dierlijk bewoond" weiland (sjah). Ik vind het niks

Bij nunspeet: Er zit direct naast Camping de Hooghe Bijsschel een P-plaats (4 euro per dag van 16/4 tot 16/9). Het is op de hoek Vreeweg/Randmeerweg.
Grasland voor optuigen, ondiep, stukje lopen met spullen vanaf de P-plaats. Niet verkeerd.

Boulevard Harderwijk: Eigenlijk geen idee. Is dat nog wat; of kost het een vermogen aan P-geld en is de P-plaats te vol op Zaterdag...?

Aan de noordkant van het veluwemeer (bij Harderwijk overstekend en direct aan de andere kant van het water rechtsafslaand) kom ik vervolgens tegen:

Zuiderzee op Zuid/Flevostrand (lijkt me meer een jachthaven als een surfstrand) Kent iemand dit..?. Moet door slagboom, zal wel betaald zijn in de zomer

Harderstrand Zuid (lijkt me meer een jachthaven als een surfstrand) Kent iemand dit..? Moet door slagboom, zal wel betaald zijn in de zomer.

Harderstrand Noord (zag ik niet zitten, ben niet afgeslagen)

Bremerbergstrand. Dit is het strand wat ik in het eerste bericht beschreef. OK !

Spijkstrand vlakbij Elburg. Mooi gebied. Maar volgens mij extreem ondiep

Nou dat was het. Ga morgen misschien es bij het Ketelmeer kijken

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » za dec 10, 2005 3:06 pm

lively schreef: Bij nunspeet: Er zit direct naast Camping de Hooghe Bijsschel een P-plaats (4 euro per dag van 16/4 tot 16/9). Het is op de hoek Vreeweg/Randmeerweg.
Grasland voor optuigen, ondiep, stukje lopen met spullen vanaf de P-plaats. Niet verkeerd.
-Parkeer abo van Horst geld hier ook. -Door de aanleg van een soort haventje voor een pontje is er maar een relatief klein stukje gras over om je spullen neer te leggen, vooral op mooie zomerdagen.
-De waterdiepte is nog een klein beetje minder als op Horst, met winterpeil te laag om behoorlijk te kunnen varen.
Boulevard Harderwijk: Eigenlijk geen idee. Is dat nog wat; of kost het een vermogen aan P-geld en is de P-plaats te vol op Zaterdag...?
Parkeer geld viel een paar jaar geleden wel mee als je niet al te lang bleef staan, inderdaad in het weekend vaak behoorlijk vol met dagjes mensen.

Zuiderzee op Zuid/Flevostrand (lijkt me meer een jachthaven als een surfstrand) Kent iemand dit..?. Moet door slagboom, zal wel betaald zijn in de zomer
Volgens mij is dit de camping
Harderstrand Zuid (lijkt me meer een jachthaven als een surfstrand) Kent iemand dit..? Moet door slagboom, zal wel betaald zijn in de zomer.

Volgens mij is dit het strand voor de camping. In de zomer betaald parkeren, aan het begin van de weg staat een parkeer automaat , net als op vrijwel alle andere stranden aan de flevo kant van het veluwe meer, let ook op de beperkte hoogte, geen campers, caravans ed.... Parkeren direct aan het water als je weer wat verder terug rijd. Nadeel is dat het s°ƒÆ’°‚¡vonds al vrij vroeg word afgesloten, en blijkbaar ook in de winter... Wel een mooie spot, breed stuk water, redelijk diep (vaargeul loopt er wel vlak voor langs!)
Na de camping maakt de weg een S-Bocht de dijkop, rechts in de hoek zit de afslag. Weinig surfers, soms wat kiters. Waterskie baan er vlakbij. Parkeren wat verder van het water.

Bremerbergstrand. Dit is het strand wa ... reef. OK ! De waterdiepte in combinatie met een vervelend wier soort maakt het lastig varen aan de andere kant van de vaargeul, in de winter te ondiep.
Spijkstrand vlakbij Elburg. Mooi gebied ... eem ondiep Klopt.

lively
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door lively » za dec 10, 2005 6:50 pm

lEen stukje ten noorden van de stek bij Camping de Hooghe Bijsschel zie ik ook op kaart binnenweggetjes richting water gaan. Iemand die weet of dat wat is....? Vanaf de overkant zie ik er overigens nooit een surfer.i

Quote:
Parkeer geld viel een paar jaar geleden wel mee als je niet al te lang bleef staan, inderdaad in het weekend vaak behoorlijk vol met dagjes mensen.

Is het op zondag daar te doen; in die zin dat er altijd wel een paar surfers zijn of is het echt een B-plek...?

Quote:
Quote:
Volgens mij is dit de camping

Heb er geen enkele tent gezien. Wel hele lange oprit met allerlei gebouwen en boten op hellingen en boot-insteekhavens en aanlegsteigers. Ben je misschien in de war...?

Quote:

Volgens mij is dit het strand voor de camping. In de zomer betaald parkeren, aan het begin van de weg staat een parkeer automaat , net als op vrijwel alle andere stranden aan de flevo kant van het veluwe meer, let ook op de beperkte hoogte, geen campers, caravans ed.... Parkeren direct aan het water als je weer wat verder terug rijd. Nadeel is dat het s°ƒÆ’°‚¡vonds al vrij vroeg word afgesloten, en blijkbaar ook in de winter... Wel een mooie spot, breed stuk water, redelijk diep (vaargeul loopt er wel vlak voor langs!)

Hmmm... hier geldt hetzelfde. Het zag er echt niet als een camping uit. Ben nu in verwarring.

Quote:
Na de camping maakt de weg een S-Bocht de dijkop, rechts in de hoek zit de afslag. Weinig surfers, soms wat kiters. Waterskie baan er vlakbij. Parkeren wat verder van het water.

OK dan. Zal er es een kijkje nemen.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » za dec 10, 2005 7:16 pm

Boulevard Harderwijk Is het op zondag d ... B-plek...?

Er zijn wel vaak wel een paar surfers te vinden (het is er wat dieper dan op Horst) als het redelijk weer is, in deze tijd van het jaar durf ik het niet te zeggen...
Zuiderzee op Zuid/Flevostrand

Heb er geen enkele tent gezien. Wel hele lange oprit met allerlei gebouwen en boten op hellingen en boot-insteekhavens en aanlegsteigers. Ben je misschien in de war...?
Ik denk alle 2 een beetje, je bedoelt dan het haventje aan de eerste afslag direct na de rotonde denk ik, en dat heet geen Flevostrand volgens mij. Hier is geen surfs mogelijkheid.

Een kilometertje verder is de afslag naar Harder Strand zuid (je gaat dan parallel aan de weg de dijk op, en dan na een paar honderd meter de dijk weer af en met een U bocht weer terug naar het strand (staat oa gebouwtje van de reddings brigade)

Nog weer een kilometertje verder is dan de afslag naar camping Flevo Strand, en dan als je na de bocht de dijk weer op gaat HarderStrand Noord...

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: [Nederland] Veluwemeer voor Oostenwind. Richting Elburg

Bericht door Edwin-D » wo apr 17, 2019 9:52 am

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder, wat is momenteel de consensus vwb Veluwemeer oostenwind?

Kom uit Zwolle en zaken die ik belangrijk vind:
* Diepte --> Vaar liefst met 40cm vin
* Mogelijkheid om de vaargeul te ontwijken (mijn zoon surft pas net, wil hem niet voor een boot hebben liggen dat hij niet weg komt)
* Goed bereikbaar met de auto en mogelijkheid om bij het water op te tuigen.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: [Nederland] Veluwemeer voor Oostenwind. Richting Elburg

Bericht door oossie71 » wo apr 17, 2019 11:58 am

Oostenwind, komt altijd heel vlaggerig door.
Vanuit Zwolle is veel te bereiken!

Ik was gisteren op Makkum met vol Oost, en dat ging eind vd dag. Jammer genoeg was het mooie vd wind alweer weg.
Workum zal ook wel gaan, ri Makkum heb je de vrije wind.
Heb gevaren met een 42-er vin, en vaar daar ook mee op het Veluwemeer (zolang er niet teveel gras en wier is)

Plaats reactie